Patricia

    Hej!

    Jag studera gymnasienivå i komvux och jag behöver 2400 poäng så jag kan gå vidare till universitet men jag vet inte faktiskt vilka ämnen måste man läsa. Jag vill bli en förskolärare eller en pyskolog så det är typ en samhällsvetenskap linje i gymnasiet. Jag vet att jag måste ha samhällskunskap 1b, naturkunskap 1b, matte 2b, svenska 1,2,3 och engelska 6.

    Mina poäng skulle vara 800 men jag saknar 1600 poäng mer och vet inte vilka ämne ska jag ta. Kan jag ta några ämnen jag vill ha som ger mig poäng? Eller måste man ha specifik ämnen?

    Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patricia!
    jag råder dig göra Planering mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Det är ytterst upp till komvux i din kommun att godkänna kursinnehåll i ditt examensbevis och oavsett vad någon annan säger, så har rektor på komvux beslutande rätt i den frågan.
    Det finns många detaljer och krångliga regler - vad gäller få ut examensbevis från komvux. Man kan givetvis utgå ifrån det eleverna läser på "ungdomsgymnasiet". Du får gärna kika på programplan för SA här. Men tänk på att_
    --- kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från komvux
    --- temat för gymnasiearbete måste stämma överens med examens inriktning
    --- på nivå 1 får du ha matte 1a (eller 1b eller 1c) med godkänt betyg - vilken av de tre kurserna går bra att ta in i exam.bevis från komvux, men betyget måste vara E eller högre.

    Det är fördelaktigt för dig att även, om möjligt, inkludera kurser som kommer ge dig meritpoäng (extrapoäng), som t.ex engelska 7, moderna språk 3och4 och/eller matematik 3 och högre mattekurser. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoängen, men det hjälper dig i konkurrensen om utbildningspalts (speciellt med tanke på att det är hård konkurrens till psykologprogrammet i Sverige och endast alla A betyg i alla kurser i examensbeviset brukar tyvärr inte ge plats på utbildningen, utan man blir tvungen att även ha några merit/extra-poäng).

    • : Tack för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!