Hanna
    Hej! Jag vill gärna utbilda mig till lärare efter studenten och därefter läsa till lärare i enbart två naturvetenskapliga ämnen. Vilka ämneskombinationer i naturvetenskap ger störst chans till arbete?

    1 Svar

    Hej Linnea!

    Vad roligt att du funderar på att söka till lärarutbildningen efter gymnasiet.
    Det är också väldigt bra att du redan nu börjat fundera på vilka ämneslärare som har lättast att få arbete.

    Det kan självklart variera lite på var du bor samt när du planerar att läsa till lärare.
    Generellt kan jag säga att lärare inom de naturvetenskapliga ämnena är det området där det är mest brist på lärare, dvs liten konkurrens på arbetsmarknaden.

    Idag är det få studenter som läser till lärare inom ämnena biologi, kemi, fysik och mattematik. Därför är det tilld in fördel om du väljer något av dessa ämnen.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV