Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,

    ingen kan räkna med fler än 2,5 meritpoäng, för att det är max i merit! :) Har du 2,5 i merit, kan du inte få fler.

    Meritpoäng för områderskurser kunde man få när man hade "det gamla Slutbetyget", som avgångselever på gymnasiet fick t o m år 2013. Från år 2014 får man Examensbevis och meritpoängssystemet är förändrat.
    Men inte ens de med Slutbetyget (ett gammalt examensdokument) kan få mer än 2,5 i merit. Skillnaden var att de kunde få merit även för andra kurser än moderna språk, engelska och matte, men ändå inte sammanlagt mer än 2,5 (för att det är max antal meritpoäng för alla).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte

    Ännu kan man (på Undantag) få Slutbetyg från komux, men endast om man "på sin tid" fick minst ett betyg i betygssystemet IG-MVG. Det är sedan 30 juni 2016 omöjligt att få betyg i de "gamla kurser". Det alltså endast de som redan har kurser betygsatta i det gamla systemet, som fortfarande kan få meritpoäng för sina "områdeskurser", men ändå inte mer än sammanlagt 2,5.