Emil
    Vilka är kraven för examen i teknikvetenskap
    Kan jag få underkänt i matte 4, mattespecialisering och fysik 2 men ändå ta studenten?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    man kan med "studenten" mena lite olika "saker...". Menar du "få ut Examensbevis" för att bli behörig till högskoleutbildningar? * Om du vill få ut EXAMENSBEVIS och inte ett Studiebevis, då kan du ha max 250 F-poäng och de 3 kurser som du nämner i din fråga går på sammanlagt 300p. Matte specialisering är inte en obligatorisk kurs, utan valbar. Om du har svårt för matte, varför välja läsa matte specialisering i så fall?
    Med F i matte 4 och fysik2 (om du får alla andra Godkända betyg) kan du få ut examensbevis.
    F-betygen drar ner ditt jämförelsetal och du "låser" också in F-betygen... på så sätt att du ej senare kan bli "av" med dem... utan blir tvungen, för att höja, ditt meritvärde, läsa upp just de betygen.
    Du blir inte heller behörig till civilingenjörsprogrammen eller högskoleingenjörsprogrammet (för att det krävs godkända betyg i matte 4 och fysik2).
    Om du kan byta bort matte 4 och fysik2 mot andra kurser (läsa andra kurser i stället), så kanske du kan ta ut exam.bevis från en annan inriktning på TE.
    I Programplanen för TE > kan du se vilka de olika inriktningskurserna är på de olika inriktningar på TE. Alla kurser inom EN AV INRIKTNINGAR måste finnas med i examensbeviset från gymnasiet.

    Om du får ett Studiebevis, kan du komplettera på komvux mot exam.bevis. På komvux är det friare ang. vilka kurser som måste ingå...

    • : Jag går just nu tredje året och har haft det halv krångligt med matten men tycker det blivit svårare nu. Alla dessa kurser är redan påbörjade och tror inte det går att byta. Men då är det bara att ligga i och försöka klara en av de här i alla fall!
    • Julia : Matte specialisering läser man EFTER Matte 4, inte samtidigt, pga matte spec. bygger på matte 4... det säger i alla fall info på www.skolverket.se
    • Julia : Prata med SYV på din skola; fråga om du kan byta kurser. Och i vilket fall Lycka till!
    • : Jag läser båda just nu och har haft mitt första prov i båda. Jag kan säga att specialiseringen än så länge känns enklare för mig än ma4.
    • Julia : Läs mitt svar. Där förklarar jag varför jag tycker det är underligt att du läser matte 4 samtidigt som matte spec.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil;

    Enligt info på Skolverkets hemsida så bytter matte spec. PÅ MATTE 4, alltså förkunskaperna inför matte spec. är godkänt betyg i matte 4. Jag har ingen åsikt personligen om hur svåra de högre matte-kurserna är, kan inte så mycket matte... :) men tycker det är "konstigt" att du läser en högre/överliggande kurs samtidigt som lägre/underliggande kurs.
    Ta en titt in på Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/matematik och du kan även be din mattelärare & SYV på din skola att göra det.
    Normalt sett, läser man matte spec. Efter matte 4.