Kajsa
    Hej, jag har gick 1 år på naturvetenskapligt gymnasium innan jag hoppade av p.g.a. sjukdom. Jag håller nu på att läsa in min grundläggande högskolebehörighet på folkhögskola och kommer att bli klar med den till sommaren förutom svenska 3.

    Nu vill jag läsa in min naturvetenskapliga behörighet och vet då att jag har flera alternativ: att gå NV basåret på min folkhögskola, studera på en vuxenutbildning eller komvux när jag fyllt 20. Jag vill helst inte gå NV basåret på min folkhögskola p.g.a. att jag redan läst hälften av kurserna i ettan på gymnasiet och det enbart skulle ta extra energi.

    Kan jag trots att jag saknar svenska 3 få ut ett folkhögskoleomdöme eller måste jag gå ett år till?
    Om jag går ex komvux istället för NV basåret och får betyg där så saknar jag fortfarande betyg i flera kurser trots behörighet p.g.a. folkhögskolan. leder det till att betygen ändå är värdelösa och att jag enbart kan komma in via högskoleprovet?
    Finns det någon åldersgräns för att läs på en vuxenutbildning så som det går på komvux?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa!

    Vuxenutbildningen och komvux är samma sak. KomVux = kommunal vuxenutbildningen. Om du har en 3 årig gymnasial utbildning bakom dig, kan det hända att du ska kunna läsa på komvux tidigare än från 1 juli det året som du fyller 20 år. Ta kontakt med din komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Rektor på komvux kan fatta beslut att ta in dig men jag ser ett problem här - pga betyg på komvux får ej kombineras med omdöme från folkhögskola när det handlar om att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Du måste få reda på din folkhögskola - om du, när du slutar på folkhögsolan, får intyg om att du har Grundläggande behöriget. Det tror inte jag du får, pga att du inte blir klar med Svenska 3. Men det är en fråga du får ställa till personal på din folkhögskola.

    Det avgörande i din situation är vilket svar du får från din folkhögskola: om du får Intyg med dig om att du har Grundläggande behörighet, då kan du sedan komplettera med kurser för Särskild behörighet (Naturvetenskapliga kurser i ditt fall) - och betyg i de kurserna kan du få genom studier på Komvux eller genom Prövningar.

    Rektor på komvux kan ta in dig att läsa på komvux även om du är yngre än 18 år. Det är individuell bedömning som görs och i ditt fall kan det både bli Ja eller Nej (det är gränsfall).

    En situation som inte blir bra för dina utsikter om att läsa på högskola är följande: om du inte får intyg om att du har Grundläggande behörighet till högskola - från din folkhögskola och sedan läser på komvux. Då får du kanske godkända betyg i Svenska 3 och i naturvetenskapliga kurser, men vad ska du med de betygen till? Du kommer att sakna Grundläggande behörighet och med det inte blir behörig till högskola.

    Din enda chans är då att jobba i 3 år på minst halvtid och försöka hävda att du har grundläggande behörighet "på reell kompetens". För att ansöka om det måste man vara minst 19 år gammal och ha jobbat i minst 3 år på minst halvtid. Det finns inga garantier på att bli bedömd ha Grundläggande behörighet "på reell kompetens" men för att kunna få en chans på det, så måste du, som sagt, jobba i 3 år först (på minst halvtid) och det finns inga garantier på att få ett jobb. Det känns, med andra ord, inte alls som en bra plan... att hoppa av folkhögskola i fall du inte får Intyg om Grundläggande behörighet.

    Därför råder jag dig att göra följande:

    1. få reda på om du får Intyg om Grundläggande behörighet till sommaren

    2. om svar blir Ja, kan du ansöka om att få läsa på komvux och vi får hoppas att rektor fattar ett positivt beslut

    3. om din folkhögskola svarar Nej, du får inte Intyg om Grundläggande behörighet - då råder jag dig att stanna kvar på folkhögskolan och läsa där tills du får Intyg om Grundläggande behörighet. Om du då kan samtidigt passa på och läsa in Naturvetenskapliga kurser - då är det en bra idé att göra det, tycker jag, för du sparar tid på en sådan lösning.

    Ang. studier på Komvux: tyvärr så finns det inga garantier på att få läsa alla de kurser som man önskar. Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund (dvs de som saknar grundskolekompetens). Gymnasiala kurser får man läsa om det finns pengar kvar i komvux budget. Det kan tyvärr bli så att du får ett Nej på din ansökan om att få läsa på komvux (helt eller delvis - dvs du kanske får läsa några av de kurser som du behöver för Särskild behörighet /naturvetenskapliga kurser i ditt fall/ men inte alla). I så fall finns det självstudier och ansöka om att få göra Prövningar. Varje prövning kostar i dagsläge 500 kr.  Under självstudier får man inte några pengar från CSN. Självstudier är inte Studiestödsberättigade.

    Sammanfattning:
    Utifrån det som du berättar i din fråga, så tycker jag att det är en mycket bra idé att stanna kvar på folkhögskola och läsa tills du blir fullt behörig att söka till högskola. Det är i alla fall vad jag tycker och råder dig till att göra.

    Bästa hälsningar

    ANNA