Wernah
    Hej, jag är 18 år och går mitt sista år på skolan där jag läser in grundskoleämnen. Jag läser även programmering 1. Jag undrar vilka alternativ/val jag har efter jag har slutat skolan? Jag är väldigt intresserad i programmering och har diagnoserna Autism och ADHD.
    • Milla : Vilket år är du född? Fyller du 19 år under resten av 2023? eller fyller du 19 år under året 2024? Detta frågar jag för att kunna avgöra om det blir för sent för dig att (på grund av din ålder) söka till nationella program på gymnasiet.
    • Wernah : 2005
    • Milla : Bra att du svarade vilket år du är född. Då är det så att från 1 juli 2025 "hör" du "till" komvux och innan dess - till gymnasiet (ungdomsgymnasiet). Om du under läsåret 2023-24 blir behörig till gymnasiets nationella program, sök i så fall till hösten 2024 utbildning på gymnasiet, t.ex på EE/inriktning Dator- och kommunikationsteknik. För behörighet till det programmet behöver du totalt 8 godkända betyg från grundskolan, av de godkända betyg i svenska, engelska och matematik "från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan". Oavsett om du blir eller inte blir behörig till gymnasiets nationella program, kan du söka till folkhögskolorna (det kan du göra redan nu och i så fall på en folkhögskola, om du blir antagen, läsa in både grundskole- och sedan gymnasiekompetens).
    • Falco : Du läser alltså grundskolekurser på komvux? Vad vill du göra efter det? Vill du läsa gymnasiekurser på komvux eller gå ungdomsgymnasiet? Vill du jobba inom IT? Kan du tänka dig gå en högskoleutbildning? Jag har läst Programmering 1. Den kursen är bra att ha om du vill gå en YH-utbildning inom IT. Men du behöver fortfarande grundläggande behörighet vilket du bara kan få genom ungdomsgymnasiet eller genom att läsa gymnasiekurser på komvux
    • Milla :

      Grundläggande behörighet kan man få även genom studieomdöme från en folkhögskola. Och yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, utan fullständig gymnasiekompetens och utan att man i formell mening har uppnått grundläggande behörighet till högskola/universitet. :)

    • Falco : Det kan mycket väl stämma. Jag har inte läst mig in på vad som gäller exakt på folkhögskolan. Men jag har erfarenhet av grundskolan, gymnasieskolan, komvux, yrkeshögskolan och högskolan/uuniversitet. Jag har alltid upplevt folkhögskola som skolform som rätt så diffus och otydlig. Grundläggande behörighet är ett krav som i regel högskolor/universitet ställer, men det är också ett ganska tydligt mål, så att man vet vad man studerar mot. Medans på en folkhögskola får man ett "studieomdöme" eller vad det heter. Jag kan ha fel men för mig låter det lite som ett omdömet man får av en arbetsgivare, för vad det är värt.
    • Falco : Det finns faktiskt ett sätt till att bli behörig till högskolan, ett nytt sätt! Något som få känner till, för att det har mig veterligen aldrig varit på SVT nyheterna, för att de är för upptagna med att rapportera om bombdåd osh skottlossning, tyvärr. Det nya heter "grundläggande behörighetsprovet"! Det ger grundläggande behörighet till högskolan, men det ger inte meritvärde. Men om man kombinerar det med "högskoleprovet" så får man båda delarna, och kan på så sätt helt slippa gå ungdomsgymnasiet eller traggla med gymnasiekurser på komvux. Det är därför det är viktigt att man har ett läshuvud, och lägger mycket kraft på matematik, svenska och engelska. Det ska man göra oavsett om man formellt går i en skola eller inte, så klarar man sig bättre både på dessa prov, och i högskolan så småningom, om man siktar på det. Vilket jag tycker man ska göra om det är inom IT man vill jobba.
    • Falco :

      Här är en länk för "grundläggande behörighetsprovet".
      https://www.studera.nu/sa-kommer-du-in/behorig/grundlaggande-behorighetsprovet/

      Det är som sagt något helt nytt, infördes förra året, och man kunde anmäla sig till det både 2022 och 2023. Men det har man nu haft som test bara, det är inte infört permanent ännu. Men förhoppningsvis så kommer det införas från nästa år. Ni kan läsa mer via länken.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Yrken inom DATA/IT är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade; det betyder att hen som anställer (arbetsgivare) får fritt bestämma vem hen anställer (med vilken utbildning och vilka andra meriter). Det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa dig idag men de meriter som du har idag (även om du inte har grundskolekompetens...) men det brukar arbetsgivare sällan göra... Arbetsgivare vill helst se "data"utbildning från högskola-universitet eller från en yrkeshögskola eller, som minimikravet, Data-utbildning på gymnasial nivå, t.ex att hen som söker jobb har genomfört 3-årig utbildning på EE/inriktning Dator- och kommunikationsteknik - kika gärna på information om den utbildningen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EE/dator-och-kommunikationsteknik
    Eftersom du är 18 år så är du gammal nog för att kunna börja läsa på en folkhögskola (på grundskolenivå eller på gymnasial nivå). Du får söka till vilka folkhögskolor du vill i hela Sverige).
    Om studieformen Folkhögskola var god se Framtid.se/studier/folkhogskola
    *************************
    Oavsett vilken skola du går i, försök lära dig så mycket inom IT-data och programmering som möjligt. Du kan bedriva självstudier även utanför skolan. Ju mer du kan inom det som intresserar dig och inom det kunskapsområde som du vill jobba inom, desto större chans att du lyckas få jobb eller uppdrag eller kanske kan starta eget och bli din egen arbetsgivare.
    Mitt råd är att du försöker, förutom att läsa så mycket du kan inom DATA-IT och programmering, lära dig också så mycket matematik och engelska som du kan!
    *************************
     Vad gäller dina diagnoser, så har du rätt (under utbildningen) att kräva vissa anpassningar (exakt vilka kan bero på grad och omfattning av problematik som du upplever inom dina diagnoser) - prata om det med kurator och med skolsköterska på din skola, är mitt råd. När du söker jobb borde Arbetsförmedlingen hjälpa dig med olika typer av stöd; du kanske kan ha rätt till den så kallade lönebidragsanställningen (där Arbetsförmedlingen står för en del av din lön, så att det blir billigare för arbetsgivare att anställa dig) - du får gärna fråga om det på Arbetsförmedlingen.
    Du får också gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se
    Du är intresserad av DATA-IT och särskilt av programmering, om jag förstår dig rätt. På Framtid.se/yrken/data-it berättar vi om 65 yrken inom DATA-IT.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Falco : "Yrken inom DATA/IT är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade; det betyder att hen som anställer (arbetsgivare) får fritt bestämma vem hen anställer (med vilken utbildning och vilka andra meriter)." För det mesta? Kan jag få exempel på reglerade och icke-reglerade yrken inom IT? Vem skulle annars bestämma om inte arbetsgivaren själv? Jag kan lova dig att det inte är utbildning och meriter det avgörs på. Diskriminering och nepotism förekommer även i Sverige.
    • Falco : "Det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa dig idag [med] de meriter som du har idag (även om du inte har grundskolekompetens...) men det brukar arbetsgivare sällan göra... Arbetsgivare vill helst se "data"utbildning från högskola-universitet eller från en yrkeshögskola eller, som minimikravet, Data-utbildning på gymnasial nivå, t.ex att hen som söker jobb har genomfört 3-årig utbildning på EE/inriktning Dator- och kommunikationsteknik" Arbetsgivare brukar sällan anställa även om du har gymnasiekompetens eller högskoleutbildning, eller en YH-utbildning. De anställer från den inre kretsen och på rekommendation, och så går det under benämningen "dolda jobb" hos Arbetsförnedringen. Det är en dålig rekommendation att välja EE (El- och Energiprogrammet) om den sökande ska bli högskoleutbildad inom IT för att ha störst chans att få ett jobb inom området.
    • Falco : "Oavsett vilken skola du går i, försök lära dig så mycket inom IT-data och programmering som möjligt. Du kan bedriva självstudier även utanför skolan. Ju mer du kan inom det som intresserar dig och inom det kunskapsområde som du vill jobba inom, desto större chans att du lyckas få jobb eller uppdrag eller kanske kan starta eget och bli din egen arbetsgivare. Mitt råd är att du försöker, förutom att läsa så mycket du kan inom DATA-IT och programmering, lära dig också så mycket matematik och engelska som du kan!" Det här är generellt bra råd. Man blir inte sämre rustad för vidare studier om man har mer kunskaper. Men det betyder ingenting om man inte har det svart på vitt om det är så att man vill läsa vidare eller öka chanserna till jobb inom området. Det här har jag 20 års erfarenhet av själv. Man behöver göra skillnad på hobby och riktade studieinsatser som ska leda mot jobb. Sverige är ett papperssamhälle. Var det! Numera är det ett papperslöst samhälle när allting blir digitaliserat. Inte ens pengarna kommer i form av papper längre, jag behöver inte säga mer än så.
    • Falco : "När du söker jobb borde Arbetsförmedlingen hjälpa dig med olika typer av stöd; du kanske kan ha rätt till den så kallade lönebidragsanställningen (där Arbetsförmedlingen står för en del av din lön, så att det blir billigare för arbetsgivare att anställa dig) - du får gärna fråga om det på Arbetsförmedlingen." Arbetsförnedringen hjälper inte arbetslösa. Jag har varit arbetslös och inskriven hos AF i 20 års tid. Jag kan berätta ett och annat om hur den myndigheten fungerar. Det finns mycket man har rätt till enligt deras olika program och till och med enligt lagtexter. Men i praktiken så är det en helt annan femma. Det vet jag, som har läst diverse förordningar och anmält AF till JO. Det är Sveriges mest inkompetenta, sämsta och mest hatade myndighet. Nu när deras "lokala kontor" har digitaliserats så är hjälpen och stödet ännu sämre för de som behöver mycket handhållning, handledning, och handläggning. Men inte ens på den digitala fronten är de en framgångssaga. Deras webbplats har tekniska problem av och till nästan varje dag, och de har snickrat och byggt om den sedan 10 år tillbaka utan att gå i mål, och i satsningen på digialisering av dosier och ärenden i samarbete med CGI så har de brännt mångmiljonbelopp, utan att gå i mål, plus rättegångskostnader för att det gick till domstol.
    • Milla :

      Tack Falco för dina kommentarer. Du får givetvis ha synpunkter på de tips och råd som vi på FRåGA SYV ger men... Jag undrar vilka tips och råd du själv vill ge till frågeställaren? Vänligen skriv de tips och råd som du tycker kan hjälpa honom/henne. Vi på FRåGA SYV ger de tips och råd som vi tror kan hjälpa frågeställaren. Men vi är inte allvetande och vi kan inte trolla. Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att göra om (förändra i grunden) Arbetsförmedlingen. Med frågan om beviljande av lönebidrag kan man inte gå någonannanstans än till AF och med de diagnoser som frågeställaren skriver att hen har, så är min bedömning att hen borde ha rätt till lönebidrag. Med lönebidrag blir det billigare för arbetsgivare att anställa just den personen och det kan därför väga för att just hen får jobbet.

    • Falco : Som jag skrev innan, "Jag har läst Programmering 1. Den kursen är bra att ha om du vill gå en YH-utbildning inom IT." Där bör man lägga till Engelska 6, så klarar man sig bra inför framtiden. För oavsett vad man läser på gymnasienivå så får man meritpoäng för högre kurser i engelska. Den är också förkunskapskrav för många YH-utbildning inom IT. Det vet jag för att jag själv kommer söka några stycken nästa år.
    • Falco : Jag har också ställt några frågor till frågeställaren som jag väntar svar på innan jag ger någon rekommendation. Jag vill utgå från vad personen själv vill göra i framtiden, inte vilka möjligheter som finns, för möjligheterna är många, helt beroende på ens egen situation. Men rent allmänt skulle jag avråda en programmeringsintresserad person att gå ett yrkesorienterat program på gymnasiet. Det är bortkastad tid och kontraproduktivt. Inte minst då personen i fråga påbörjar gymnasiet ganska sent i livet också.
    • Falco : Jag har också själv erfarenhet av det här eftersom jag valde Elprogrammet, och det har jag fått ångra mer än en gång. Jag var liksom frågeställaren här intresserad av datorer, och är en datanörd, och har byggt min första PC långt innan jag skapade konto på Facebook och allt det här andra tidsfördrivet som ungarna idag ägnar sig åt på nätet. Men jag är också jävligt duktig på hantverksarbeten och drar mig inte för att smutsa ner händerna heller, så elteknik var inte helt fel för mig heller. Jag dras till problem som en magnet, jag älskar att analysera och lösa kluriga problem. Och det var först när jag läste upp några betyg på komvux och började läsa högre mattekurser som jag fick upp ögonen för matte och blev förälskad i det. Det var så mycket mer än bara siffror. Jag hade inte haft kontakt med den typen av matte innan, och jag upptäckte att det här var lätt för mig. Det blev mitt favoritämne, följt av fysik, men kemi tyckte jag inte alls om.
    • Falco : Hade jag fått börja om gymnasiet, så hade jag nog valt Teknikprogrammet. Det ser ut som att det heter likadant i den nya läroplanen. Så om jag utgår från mig själv så skulle jag rekommendera det programmet på gymnasiet. Och ska man ta det på allvar att man vill jobba inom IT så bör man vara inställd på livslångt lärande. Det finns inga genvägar, som att gå EE programmet med inriktning mot datateknik. Det är högskolan man ska sikta på, och nöja sig med minst en YH-utbildning. Men det är 3 år på högskolan som gäller för att få första riktiga IT jobbet. Att sitta i servicedesk eller supporten och svara på frågor räknar jag inte till riktiga IT jobb. Jag har jobbat med det. Det är inte alls vad jag vill göra resten av livet. Men det är en bra inkörsport ibland till andra uppgifter, och andra roller. Men ibland raka vägen tillbaks till Arbetsförnedringen. Och skulle man ha tur och komma till en plats där man kan stanna och utvecklas så blir man ändå mindre betald för att man saknar högskoleutbildning. Jag har varit med om att arbetsgivare som Saab varslat anställda med mycket lång erfarenhet och som haft nyckelfunktioner på företaget och varit anställda i många år, bara för att de saknat det där sketna pappret som heter Bachelor of Science eller Kandidatexamen. Bara för att de vill fylla kvoter på hur många procent av deras anställda som har högre utbildning. Men det går inte dåligt för dessa f.d. Saab anställda. I det fallet jag känner till så gick det snabbt att hitta nytt jobb, förstås. Men det där pappret alltså. Det var det enda som saknades för att kunna fortsätta. Den person som bytta av den förra fick bara en annan skylt på dörren, det var precis samma jobb, samma arbetsuppgifter, osv.
    Läs alla kommentarer