Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om arbets- och studiemöjligheter efter BF
    BF har två nationella inriktningar och kan ha flera olika yrkesutgångar (olika gymnasieskolor kan erbjuda olika yrkesutgångar - fråga på din gymnasieskola vilka yrkesutgångar som du kan välja mellan). Exempel på yrkesutgångar är barnskötareelevassistentpersonlig assistentarbete på gruppboendearbete med funktionshindrade eller med personer med sociala problem
    Du breddar dina möjligheter efter gymnasiet genom att läsa svenska eller svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6 (det är kurser som ger grundläggande behörighet till svenska högskolestudier). Det är bra om du även kan läsa matematik 2a (som en valbar kurs). Godkänt betyg i matematik 2 krävs för många eftergymnasiala utbildningar, exempelvis till psykologprogrammet.
    Det finns även utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet; titta t.ex på utbud inom yrkeshögskola: se några exempel på yrkeshögskoleutbildningar (snabblänkarna nedan):
    utbildning/campus-varnamo/stödpedagog
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-KBT
    utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri

    Studie- och yrkesvägledare