Ubi

    Hej, jag går på försäljning och serviceprogrammet och har apl just nu. Vi har fått det föklarat för oss att vi ska följa arbetsplatsens arbetstider. Betyder det alltså att ifall arbetstiden på t.ex. en flyttfirma bara är 3 dagar i veckan men ändå 24 timmar alltså mer än 20 timmars minimumgränsen per apl-vecka som skolverket uppger så går det alltså bra? Är det en giltig apl?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag som inte är jurist kan inte svara på din fråga. Det är en fråga om dina rättigheter som elev, alltså en juridisk fråga. Gymnasieskolan bör vara bra insatt i den typen av frågor för att det är det som de dagligen arbetar med/inom. Ytterst ansvarig är på skolan - en rektor. Du kan, alltså, vända dig till rektorn på din skola.
    Du kan kontakta skolverket, tel.nr 08-52733200. Jag hoppas skolverkets jurister kan svara på din fråga men annars så bör de hänvisa dig till - t.ex till Arbetsmiljöverket.

    Studie- och yrkesvägledare