Kimia
    Hej,undrar vilka av de sökande som först får utbildningsplats när de söker till läkarlinjen,är det de som har gått VO och kompletterat och blivit behöriga
    eller är det de som gått Na?.Och är konkurrensen lika svårt att komma in oavsett om man gått Na eller VO?.

    Tacksam för svar,
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    de som har läst alla kurser för behörighet iNOM sin gymnasieutbildning - prövas i ett annat urvalsgrupp där det brukar vara lite lägre antagningspoäng
    därför är det OFTAST lite lättare att komma in på en attraktiv högskoleutbildning i fall man fick alla sina kurser på gymnasiet (utan att ha kompletterar).
    Det viktigaste är dock att bli BEHÖRIG. För annars så har man inga chanser över huvudet taget.
    Av de behöriga är det de med högsta betyg och/eller resultat av HP, men eftersom man prövas i olika urvalsgrupper, beroende på om man har kompletterat sina betyg efter gymnasiet eller ej - så är svar på din fråga:
    det brukar vara något lättare att komma in på Läkarprogrammet i fall man läste på NA & fick alla behörighetsgivande kurser inom sin gymnasieexamen.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok,men har man chans att komma in ändå om man har gått på VO?Mvh
    • Milla : Vilket gymnasieprogram man har gått spelar i princip ingen roll. Man bör vara BEHÖRIG och sedan konkurrerar man med betyg &-eller med resultat av Högskoleprovet. Du kan gå ngt annat gymnasieprogram eller inte på gymnasiet, utan på t.ex. folkhögskola eller läsa alla gymnaseikurser på komvux - det är irrelevant (dvs spelar ingen roll). Den enda liten eventuell chans att lättare komma in på läkarutbildningen just efter VO kan vara - i fall de gör Alternativ antagning för personer med erfarenhet från arbete inom vården. Då gäller det att ha arbetat i några år inom vården och även ha höga betyg. Om en sådan alternativ antagning kommer äga rum i framtiden, vet jag inte. Det är för tidigt att planera för det nu. Du bör få din gymnasieutbildning & får jobb först. Denna fråga blir aktuell tidigast om tre-fyra år. Det är helt meningslöst att diskutera det just nu för att vi kan inte se in i framtiden: vi vet ej om du kommer att få din examen, vi vet inte om du får jobb inom vården; vi vet inte vilka betyg du får; vi vet inte vad du får för resultat på högskoleprovet. Det vi råder dig till nu är att koncentrera på dina studier, lägga tid och energi på att få bättre kunskaper och högre betyg. Mvh Milla SYV