Laura
    Hej jag riskerar att få ett F i sv 3 pågrund av ett p,jag vill inte behöva plugga om hela kursen på komvux kan man komma in på universitet och sedan göra prövning där eller måste jag plugga om hela kursen på Komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    att ha godkänt betyg i svenska (eller i SAS, svenska som andraspåk) 3 ingår i Grundläggande behörighet. Utan godkänt betyg i den kursen kommer man därför få svar "obehörig" och prövas inte i konkurrensen till utbildningsplats på högskola/universitet.

    Om du går ett högskoleförberedande program på gymnasiet, kommer du med F i svenska 3 få Studiebevis, ej Examensbevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Du kan söka till komvux läsa svenska eller SAS, svenska som andraspråk, 3; du kan också göra prövning i den kursen. Sedan behöver du ta ut examensbevis från komuvx - för att få grundläggande behörighet.

    Om du går ett Yrkesprogram, kan du få Examensbevis även med F i svenska 3, men du kommer i alla fall sakna grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du inte vill eller kan få godkänt betyg i svenska 3, men ändå vill studera efter gymnasiet - kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar; de kräver inte att man har godkänt betyg i svenska 3. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Några exempel på yh-utbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    Affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods-goteborg
    Östsvenska-yrkeshogskolan/affaerslogistik