Kajsa
    Hej!

    I slutet av 1:an i gymnasiet bytte jag linje från Naturkunskap inriktning samhällskunskap till ekonomi. Då jag gick klart kurserna Biologi, Kemi, Matte 1c samt Matte 2c räknades dessa in i mitt snittbetyg.

    Jag har nu fått göra en prövning i matte 1b genom skolan och gått matte 2b, vilka jag fick högre betyg i än i matte 1 och 2 c. Nu när jag ska söka till universitetet är jag orolig om betygen från biologi, kemi, matte 2c samt matte 1c kommer räknas med i mitt snittbetyg. Går dessa att "ta bort" eftersom de inte ingår i ekonomilinjens kursplan?

    • Anna : Har du redan fått ut ditt Examensbevis?
    • : Nej. Jag tar studenten i juni
    • Anna : boka tid med SYV på din skola - ni kan prata i telefon eller på skype, behöver inte träffas personligen eller mailväxla. Jag kan nu också skriva ett SVAR till dig som du kan visa till SYV på din skola, om du vill.
    • : Gärna, tack!
    • Anna : Jag har nu skrivit svar. Se nedan. Matte 1b och 1c får inte samtidigt ingå i samma examensbevis. Om du har högre betyg i matte 1b, och det är egentligen b-spår som läses på ekonomiprogrammet, ser jag ingen som helst anledning (förutom "av misstag") ta in matte 1c in i ditt examensbevis. ... ang. matte 2b och 2c. Det är b-spår som läses på ekonomiprogrammet och 2b och 2c får ej ingå i samma exam.bevis. Det är endast om beslut om individ.anpassat program finns och där står att matte 2c ska ingå i ditt exam.bevis som den kurs får ingå; annars måste 2b ingå. ... Biologi och Kemi kanske du har som kurser inom Individuellt val. Fråga SYV på din skola om det.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,
    svar på din fråga beror på hur ditt Examensbevis ser ut.
    Jag vet inte om rektor har fattat beslut om Individuellt anpassat program /för dig/ eller inte.
    SYV på din skola vet med stor sannolikhet hur hen kan utforma ditt examensbevis så att du får så högt meritvärde som möjligt.
    Om inget beslut om Individ.anpassat program* finns (det är rektor som kan fatta det beslutet när elever byter program), då måste examensbevis från Ekonomiprogrammet se ut enligt den programstrukturen som finns att se på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK

    Jag vet inte vilka kurser som du kommer ha inom individuellt val - där man får ha "vilka som helst kurser" á 200 poäng. Inom programfördjupning är det också "diverse olika kurser" som kan finnas, men endast de som finns i listan på kurser som får vara programfördjupande på just ditt program, alltså på Ekonomiprogrammet; se listan i Programplanen - länk ovan.

    Enligt Skolverkets rekommendation måste kurser skrivas in i elevens studieplan innan kursen påbörjar läsas. Om din skola följer skolverkets rekommendation då är det redan på förhand klart vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis. Och det är bara en fråga om du får godkända betyg i Gymnasiearbete och i svenska 3 och totalt tillräckligt antal godkända poäng - för att uppfylla kraven för examensbevis (om man ej uppfyller kraven, får man ett studiebevis).
    _______
    * Om det finns rektors beslut om Individuellt anpassat program då framgår det i det beslutet vilka kurser som byts mot vilka. Ditt examensbevis får då avvika från det "vanliga" examensbeviset från EK, men det medför inga nackdelar för dig om du får exam.bevis enligt beslut om Individ.anpassat program.

    • : Tack! Har läst alla individuella val kurser enligt ekonomilinjens "struktur". Det fattades inget beslut gällande individuellt anpassat program, utan bytte endast linje. Har alltså läst biologi, kemi, matte 2c samt matte 1c utöver ekonomiprogrammets studieplan (inklusive alla individuella val). Tack för bra svar!