Daniel SYV

    Hej Mimmi!

    Listan på fysioterapeutprogrammen hittar du på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=fysioterapeut
    ***
    Behörighetskraven
    Eftersom utbildning till Fysioterapeut ligger i Sverige på högskole/universitetsnivå, krävs det Grundläggande behörighet.
    Särskild behörighet krävs också och den består av: godkända betyg i gymnasiala kurser

    • Idrott och hälsa 1
    • Matematik 2
    • Naturkunskap 2,
    • Samhällskunskap 1b (eller samhällskunskap 1a1+1a2).

    Eller i motsvarande "äldre" betyg:

    • Idrott och hälsa A
    • Matematik B
    • Naturkunskap B
    • Samhällskunskap A.

    Godkänt betyg i kurserna Idrott och hälsa 1 eller Idrott och hälsa A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (vilket ska styrkas med intyg från idrottsförening/klubb).

    ang.Grundläggande behörighet
    Den kan uppnås på många olika sätt, bl.a genom kombination av ett antal godkända gymnasiala kurser + 3årig arbetslivserfarenhet.
    Boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om du är osäker på om du har grundläggande behörighet eller inte.
    Om du tidigare läst på högskolenivå i Sverige då borde du ha grundläggande behörighet. Om du vill försöka göra egen bedömning om du har grundläggande behörighet, välj rätt "undersida" på
    antagning.se beroende på om du har läst på gymnasiet eller på komvux och från vilket år ditt "dokument" är, t.ex om du har ett Slutbetyg från gymnasiet från 2009 eller tidigare - så finns info som gäller för dig på: antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010