Fernando
    Hej, jag vill byta skola nu när en termin har gått känner mig inte så nöjd. Vilka betyg är det jag söker med när jag ska söka till ett nytt gymnasium ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Fernando, går du första året på gymnasiet?
    Om du vill söka till åk1 igen och gå om nästa år - på en ny skola eller ett annat gymnasieprogram på samma skola - söker du återigen på dina "gamla" grundskolebetyg från vårterminen i åk9.

    Om du vill byta skola eller program utan att "förlora ett år", utan hoppa in i en pågående utbildning - så är det rektor på den nya skolan (dvs den skolan dit du vill byta) som fattar beslut. Plats måste finnas & i fall det finns plats - beslutar rektorn i fragan om möjlighet för dig att läsa ikapp. Lättare att byta till en annan skola (men samma program) för att då läste du samma eller nästan samma kurser på den "gamla skolan".
    Vet ej i vilken kommun du bor eller vilket gymnasieprogram du är intresserad av, kan därför inte skicka tips på skolor. Du kan söka på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=
    efter skolor som har passande för dig utbildning.
    Om du återkommer med uppgift om vilket program (och inriktning) du är intresserad av & var du bor (kommun eller i alla fall län) - kan jag tipsa om skolor som erbjuder just den utbildningen.
    Med vänlig hälsning
    Liselotte SYV
    Liselotte