Maryam

    Hej! Det är så att jag inte vet vad jag ska göra, jag går andra året naturprogrammet. På min studieplan står det "totalpöang: 2500", men kurser kvar att välja Individellt vall 100 poäng och programfördjubning 200 pöang. Jag hade tänkt att nästa år (år 3) läsa matematik 5, matematik specialisering och eventuellt engelska 7. Vilken av kursena kommer då räknas som indivuellt val matematik 5 eller engelska 7? För jag är inte bra på engelska, men behöver läsa det för att få meritpoängen och skulle vilja läsa det som utökad kurs för ifall att det inte går bra, att betyget då inte räknas in i mitt snittbetyg. Jag har inte läst moderna språk, men jag har läst modersmål nivå 1 istället. Sen undrar jag om matte specialisering räknas som programfördjupning eller är det gymnasiearbetet? (jag tyvärr inte så bra koll på det) Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    kika gärna på Programplan för NA >>

    och du kommer att se alla alla 3 kurser, matte 5, matte special. och eng 7 - får läsas inom programfördjupningen; och vilken som helst kurs får läsas som Individ. val. Inom vilken kategori dina tre ovan nämnda kurser kommer att "klassas" i din studieplan - spelar ingen roll.

    Gymnasiearbete är en Obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. Det går inte få högre betyg än E på gymnasiearbete. Betyget räknas inte in i elevens jämförelsetal men E-betyg på GA är ett "måste" för att >> uppfylla kraven för examensbevis.

    Att läsa en eller flera utökade kurser är inte elevens rättighet. Du, som elev, kan ansöka om det men det är rektor som bestämmer. På vissa gymnasieskolor är det som regel så att ingen får läsa utökade kurser. Men ofta beror det på om eleven klarar sina vanliga kurser så pass bra att rektor gör bedömning att eleven klarar av att läsa på med än 100% och bevviljar läsa i alla fall en utökad kurs. I så fall läser man ett vanligt program på 2500 poäng + en (eller flera) utökade kurser utöver det.

    Om du ansöker och får ett Ja från rektor och får läsa engelska 7 som U-kurs, då kommer du att totalt läsa 2600 poäng. Du måste då välja ännu en kurs att läsa inom programmets 2500 poäng.

    Eng.7 kommer i ditt examensbevis vara markerad som U-kurs. Vid F betyg i eng7 som U-kurs kommer det betyget inte räknas in; Vid E eller högre betyg, kommer det betyget Räknas in, trots att det är U-kurs (för att du får meritpoäng >> 1.0 i merit för den och kurser som ger meritpoäng räknas alla in i elevens jämförelsetal; även om det är U-kurser).
    Om du tror att risken finns att du får F betyg i eng7 det är i så fall bara i så fall som det finns någon anledning att ansöka om att få läsa den som U-kurs. Om du däremot tror du kommer att få E eller högre betyg, då är det bättre att läsa Eng7 inom programmets 2500 poäng, därför att du i så fall slipper läsa på mer än heltid och "trötta ut dig" med för många kurser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej! Nej skolan har inga problem med att man läser utökade kurser. Men eftersom som jag tidigare nämnt att jag har Individuellt val 100 poäng och programfördjubning 200 poäng kvar att välja. och jag ska läsa dessa tre kurser som jag ovänt nämn kommer engelskan räknas som U-kurs eller ingå eller är det något som jag och skolan beslutar om?
    • : ovan nämnt*
    • SYV-besökare : Så som du beskrev i din fråga - har du 300 poäng, tre normalstora kurser att välja inom programmets 2500 p. dvs du inte har några utökade kurser. För att eleven ska läsa en U-kurs, fattar rektor beslut om det och det skrivs in i elevens Individuellt studieplan, av skolans SYV. Se i din Individuella studieplan om du har någon U-kurs. men om du inte ansökt om det hos rektor - kan du inte ha någon U-kurs.