Student
    Hej jag studerar sociologiprogrammet på Linnéuniversitetet och känner mig inte klar med att utbilda mig. Jag är väldigt intresserad av psykologi och allt där emellan. Därav undrar jag vad jag kan söka till efter min utbildning, något som är väldigt användbart i arbetslivet också?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Fundera över följande: vill du söka till utbildningar på Avancerad nivå (magister och/eller masterprogram) eller vill du läsa en eller flera fristående kurser på grundnivå, alltså på samma nivå som du läser nu? Oavsett på vilken nivå du vill söka studera, så kommer utbildningsutbud fastställas i sin helhet först till första dagen i anmälningsperioden. Frågan är också om du kan tänka dig att flytta för att gå en kurs eller ett program eller om du endast vill läsa inom pendlingsavstånd från där du nu bor? Om du söker läsa på distans, tänk på följande: distans finns i olika varianter, både Med och Utan obligatoriska träffar. Kommer man in på utbildning Med obligatoriska träffar på skolan, måste man ta sig till skolan för att delta på plats, på skolan.
    Om du är intresserad av psykologi, sök kurser inom det område. Om du vill i framtiden gå mot forskning eller om du vill bli högskolelärare, då är det utbildningar på avancerad nivå som jag rekommenderar att du söker till.
    Prata också med studievägledare på den institutionen där du läser idag. Se utbud av utbildningar som redan finns på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu (men tänk på att alla utbildningar som blir sökbara kanske ännu inte går att se, och det är först när anmälningsperiod börjar, då kan man se alla sökbara utbildningar).
    Du får också gärna kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se t.ex på framtid.se/yrke/sociolog och framtid.se/yrke/sociologilärare samt framtid.se/yrke/rättssociolog och fundera över om du vill gå mot "undervisning", alltså att försöka bli lärare, t.ex gymnasielärare eller högskolelärare eller om du vill fördjupa dig inom en viss område inom sociologi, t.ex rättssociologi (det lär finnas andra områden inom sociologi också, men det vet du ju mycket bättre än jag för att du läser det ämnet på högskolenivå och jag har inte gjort det :).