Hej My!
    När du frågar om "gymnasiala alternativ" menar du endast gymnasieskolorna?
    Enligt våra uppgifter finns det följande gymnasieskolor i Örnsköldsviks kommun: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Örnsköldsviks-kommun

    Men det finns också en Korrespondensgymnasiet/distansgymn, dit elever från hela Sverige får söka. Och till alla fristående gymnasieskolor behandlas elever från hela Sverige som "förstahandssökande".
     På gymnasial nivå kan man även läsa på allmänna kurser (på gymnasial nivå) på folkhögskolorna; dock måste man, som regel, vara 18 år (eller i alla fall "nästan 18år") för att kunna bli antagen till en folkhögskoleutbildning. OBS! Allmänna kurser på folkhögskolorna kan ligga även på grundskolenivå.