Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    anpassad gymnasieskola är till för elever med Dokumenterad utvecklingsvariation (det krävs utredning och intyg om att eleven tillhör den målgruppen); de flesta elever som går på Anpassad gymnasieskola (f d Särskola - fram till 2 juli 2023 hette det Gymnasiesärskola) har tidigare gått på grundsärskola (som från 2 juli 2023 heter anpassad grundskola).
    Ett "förstärkt gymnasieprogram" är någonting annat än anpassad gymnasieskola. Förstärkt program är till för elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som behöver läsa i anpassad lärmiljö. Det är alltså inte utvecklingsvariation utan NPF-diagnoser som ger eleverna rätt att läsa med extrastöd som kan kallas för "förstärkt utbildning" eller kan ha andra namn. Kika gärna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov
    I Malmö finns (enligt den information jag har tillgång till) 39 gymnasieskolor som ska ta in elever i årskurs 1 från hösten 2024. Här kan du se alla de skolornas presentationer>>
    Om eleven har dokumenterad utvecklingsvariation och med det hör till målgruppen för Anpassad gymnasieskola (f d särskola), då finns det både nationella och individuella program i Malmö (inom Anpassad gymnasieskola). Det finns ganska många olika nationella program inom anpassad gymnasieskola, frågan är i så fall vilka yrken som eleven är intresserad av?
    Nationella gymnasieprogram inom anpassad gymnasieskola finns på följande gymnasieskolorna, i Malmö:
    se gymnasieguiden.se/gymnasium?anpassad-nationella program-Malmö

    Studie- och yrkesvägledare