Linda
    Jag håller nu på med min C-uppsats och är snart förhoppningsvis klar med min socionomutbildning. Jag vill gärna vidareutbilda min efter examen, som psykoterapeut, sjukhuskurator, samtalscoach eller liknande. Jag hittar bara utbildningar som kostar och inte är CSN-berättigade. Jag undrar ifall det finns andra vägar att gå för att bygga på din examen som exv. KBT utan att det ska kosta.

    Jag har hört att man kan läsa tre terminer inom psykologi till exempel.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Magisterprogram som kommer leda till legitimation som sjukhuskurator kommer förhoppningsvis igång inom kort; vi hoppas på start ht-19 och info kommer i så fall bli tillgänglig senast i mitten av mars 2019.

    Steg 1 utb som krävs för att gå vidare mot psykoterapeut kan ibland erbjudas inom landsting, kan hända att den är öppen endast för anställda inom eget landsting.

    Att läsa kurser i psykologi kan vara en bra lösning, om ingen annan kostnadsfri utb dyker upp. Prata också med studie-/karriärvägledare på lärosätena där socionomprogrammet ges.

    Studie- och yrkesvägledare