Hej Jai,

    Särskild behörighet till Sjuksköterska - består av godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2, och Samhällskunskap 1b/eller två kurser 1a1+1a2/. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Alternativt: Naturkunskap B kan ersättas av Fysik A, Kemi A samt Biologi A.

    Eftersom du tidigare har läst på högskola, borde du redan ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om huruvida du har behörighet (särskild) i matematik, naturkunskap och samhällskunskap, är omöjligt att svara - utifrån de uppgifter som finns i din fråga.  Man skulle behöva veta från vilket år är dina betyg; vad dokumentet heter som betygen finns i; Kurskoder och även betyg; samt även vilken Linje du läste när du fick de betygen.
    Det är Antagning.se som kommer att göra bedömning om du är behörig eller inte.

    Men om du tar dina betyg till SYV på komvux, kan hen antingen direkt säga att du är behörig eller inte; eller kontakta betygsexpert och få utlåtande som svarar på frågan om du har särskild behörighet i matte, naturkunskap och samhällskunskap.

    Fördelen i att ta dina betyg till komvux är även den att i fall ngt. skulle fattas, kan du direkt göra ansökan om att läsa det som eventuellt fattas.

    Specialistundersköterskeutbildning ger inte behörighet till Sjuksköterskeprogrammet; och spelar, tyvärr, formellt sett, ingen roll - när du söker till utbildning på högskolenivå.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack Anna ditt svar va mycket till hjälp!
    • Anna : Jag tänker också på att i fall det är länge sen du läste matte och naturkunskap; och även om du bedöms formellt sett vara behörig, är det inte helt fel att repetera - för att på sjuksköterskeprogrammet riktigt hänga med. Inom matte finns det en bra sida www.matteboken.se