Eleanor

    Hej! Jag har läst mycket att man behöver ha vidare utbildat sig för att realistiskt kunna få jobb som kurator. Jag tänker inte på sjukhuskurator utbildningen, men om jag exempelvis vill jobba som skolkurator eller kurator i socialtjänsten, finns det några kurser/ämnen som jag borde satsa på efter socionomexamen för att förbättra mina chanser? Det finns ju så mycket att läsa på avancerad nivå att man går helt vilse. Tack i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/skolkurator där det bl.a står att vidareutbildning i socialt arbete eller socialt behandlingsarbete, psykoterapi eller inom socialpedagogik - är "att föredra", så att säga. Du har rätt i att det finns många utbildningar på avancerad nivå.
    Jag vill råda dig att du samråder med studievägledare på socionomprogrammen (de får troligtvis den typen av frågor ofta och borde kunna ge svar).
    Du kan också titta på jobbannonser om kuratorstjänster (vad arbetsgivare uppger att de kräver eller önskar att sökande har i sin utbildningsbakgrund). T.ex kan jag se att det i en platsannons om kuratorstjänst på ett lärosäte (ett av de svenska universitet) nämns "utbildning inom KBT eller ACT*" är bland de önskvärda meriter.
    * - ACT är en förkortning för Acceptance & Commitment Therapy.