Oliver
    Hej

    Jag undrar vilka kurser man måste plugga i gymnasiet för att kunna bli antagen/jobba i IT branschen och för min del så vill jag jobba som IT-konsult och jag undrar också om man måste plugga olika kurser beroende på vad man vill arbeta som i IT branschen.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    IT-branschen är väldigt "bred" - och har många olika områden: t.ex. programmering och inköp av datorer till ett företag eller till kommunala verksamheter - ligger ganska långt ifrån varandra, men på  både områden kan man jobba som konsult.

    Förutom djupa kunskaper inom något IT-område, behöver man vara god kommunikatör för att kunna lära ut sina kunskaper. Kurser i pedagogik eller kommunikation är, alltså, mycket bra att ha läst.

    Många konsulter är egna företagare och bestämmer själva vilken utbildning som behövs. De studerar marknaden och känner till kundernas behov och utbildar sig därefter.

    Om man söker anställning som konsult, är det arbetsgivaren som bedömer vilken utbildning som passar. Även personlighet och tidigare arbetslivserfarenhet spelar stor (och ibland även avgörande) roll.

    Det finns tyvärr inte något kort och konkret svar i stil med "läs den och den kursen" och du kan jobba som IT-konsult efteråt. Jag önskar att jag kunde ge ett sådant svar, men det är omöjligt.

    Om jag missförstod din fråga, var god hör av dig igen.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    För att kunna jobba som IT-konsult behöver du (nästan säkert) en eftergymnasial utbildning: på högskola eller på yrkeshögskola. Att få jobba som IT-konsult direkt efter gymnasiet, tror inte jag det blir möjligt.

    Jag råder dig därför att hitta några eftergymnasiala utbildningar som du vill "sikta på" och försöka bli behörig till dem under gymnasiet.

    Du kan också se om ett tidigare svar på en liknande fråga skulle vara av intresse för dig: det finns på http://www.fragasyv.se/fragor/vilken-linje-skulle-vara-baest-att-ga-om-man-vill-bli-it-konsult

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare