Johanna

    Hej! Jag har studerat på gymnasiet och sedan har jag studerat en del kurser på komvux. Jag har varit osäker i vad jag skulle vilja läsa på universitetet och har därför läst en del kurser som nu inte krävs för behörighet till den linjen jag nu vill gå. Kan jag räkna med poängen från dessa kurser ändå? (Samhällskunskap 1a2 och italienska 1) Tack på förhand! Mvh Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!
    Svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis ser ut, alltså vilka kurser som ingår i ditt Examensbevis. Om kurserna du nämner ligger utanför ditt examensbevis och de krävs inte för särskild behörighet (och ger inte meritpoäng, vilket de kurser du nämner inte ger) då kan inte betygen i de kurserna räknas in.
    Eftersom du nämner bland annat samhällskunskap 1a2, gissar jag på att du på gymnasiet läste på ett yrkesprogram. OBS! om du har examen från ett yrkesprogram, behöver du även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 (för att de kurserna inte per automatik ingår i yrkesprogrammen, utan behöver väljas till om man vill uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier).
    Om kurserna du nämner ligger inom ditt examensbevis och inte är markerade med "U"/utökat program - då räknas betygen in i ditt jämförelsetal = snittbetyget. Till jämförelsetal (snittbetyget) plussar du sedan på meritpoängen, om du har några.

    Du behöver, annars, inte själv räkna fram ditt meritvärde. Det gör de som jobbar med antagning till högskolor och universitet.
    Om du söker till en yrkeshögskoleutbildning, www.yhguiden.se - som inte är akademiska-högskoleutbildningar, då görs antagning på "sammantagen bedömning" där varje godkänt betyg i varje kurs + arbetslivserfarenhet + motivation + ibland också tester/intervjuer spelar roll.