Emma
    Jag har tagit examen i vatten och miljöteknik, YH-utbildning. Jag har haft ett kort vikariat som drifttekniker, men har hela tiden velat jobba mer mot vatten och natur-hållet! Nu funderar jag vad som kan krävas för att kunna söka jobb som konsult eller liknande inom detta område? Och vilka specifika kurser kan jag bygga på denna utbildning med?
    MVH/Emma Johansson
    • Julia : VA-projektör och VA-ingenjör - finns utbildningar inom yrkeshögskola - hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    kika på följande utbildningar:
    en yrkeshögskoleutbildning - miljö-och-förorenade-områden

    På högskolenivå
    KURSER
    en kurs Miljö- och Vattenkemi på högskolan i Gävle;
    en distanskurs Vattenvård som ges från Uppsala Universitet;
    Markvetenskap för miljö- och vatten på SLU;
    en kurs Mark & Vatten - en del av vattnets kretslopp på Högskolan Kristianstad;
    en kurs Geologi: Berg, jord och vatten i ett miljöperspektiv på Lunds Universitet;

    PROGRAM
    Miljöstrateg – Mark, vatten och samhällsutveckling - 180 hp - ett 3-årigt program på distans från Högskolan Kristianstad;
    Civilingenjörsprogrammet i miljö- och vattenteknik - 300 hp - ett 5-årigt program på Uppsala Universitet;