Amira

    hej jag har pluggat barnskötare kurser i ett år, och nu jag plugga vidare som grundlärare, men jag undrar om det går att plocka bort ett år ifrån grundlärare utbildningen med tanke på att jag hade studerat ett år som barnskötare ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbildning till barnskötare ligger i Sverige på gymnasial nivå och till lärare - på högskolenivå och det går därför inte korta ner utb.till lärare pga man läste till barnskötare och/eller har jobbat som barnskötare

    Tips! kika på de nya utbildningar: till Specialistbarnskötare - som man utbildar sig inom yrkeshögskola; det är en sort påbyggnadsutbildning för de som är barnskötare, i första hand, men i vissa fall även för andra personer med gymnasial utbildning.
    Exempel på yh-till Specialistbarnskötare:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare