Anna
    Hejsan!

    Jag går på plusgymnasiet i Kalmar och på min skola har vi inte fått läsa ekonomikurserna i ettan än som dem andra skolorna. Jag vet inte om detta beror på att skolan är ny och man har inte tillgång till alla lärare än eller om det är så på alla plusgymnasium? Att på plus börjar man med ekonomikurserna i tvån - trean.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    se programplan för Ekonomiprogrammet här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Det är varje skola som får lägga upp undervisningsplan och vilka kurser man läser i å k 1 kan variera något från skola till skola.
    Det som är viktigt: att alla gymnasie- & programgemensamma ämnen läses, att gymnasiearbete genomförs och att varje elev får möjlighet att uppnå 2500 poäng totalt under 3 år på skolan - för att kunna få ut Gymnasieexamen.

    Att man börjar med ekonomikurserna först i å k 2 kan vara fördelaktigt på så sätt att - om man kan mer matte & samhällsorienterande kunskaper samt livserfarenhet - tar man till sig ekonomikunskaperna bättre & har därmed större chans att få högre betyg.

    Du kan fråga din mentor eller rektor på skolan ang. hur skolan tänkt kring utbildningsupplägget.

    Hälsningar
    Mikael SYV