Emil

    Hej! Jag tänker söka till läkarprogrammet till hösten. Jag har läst Kemi 2 och Biologi 2 på komvux, samt Fysik 2 som individuella val på gymnasiet. Vilka kurser förutom behörighetskurserna (K2, B2, F2, M4) kommer räknas in? Är det alla kurser jag har läst eller är det endast för 2500 poäng? och är det då de kurser man har högst betyg i som räknas in när man då söker? Tack på förhand! /Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Förutom kurser för särskild behörighet kommer alla kurser från ditt examensbevis räknas in i ditt jämförelsetal (med undantag av gymnasiearbete), och om du i ditt examensbevis har U-kurserna kan även vissa av dem räknas in. Uppge vilka kurser som du har som U-markerade i ditt examensbevis från gymnasiet.

    • :

      Hej! Kemi 2 och Biologi 2 har jag läst nyss, så dessa har inte räknas in ännu. Jag har 2600 godkända poäng varav Entreprenörskap är U. Mitt jämförelsetal är 17.81 + 2.5 (extra merit från engelska 7, spanska 4-5). Jag hoppas verkligen inte att Entreprenörskap räknas in då jag har D i detta, varav jag gjorde den kursen i utökad kurs. Tack så mycket för snabbt svar! Så om jag förstått rätt, så räknas alla kurser man läser (förutom U då) in i jämförelsetalet, inte upp till 2500 poäng? Tack så mkt! /mvh

    • Anna : Entreprenörskap som U-kurs i examensbeviset från gymnasiet räknas inte in i ditt jämförelsetal; du kan bortse från den kursen. Betyget i gymnasiearbete räknas inte in. Andra kurser i ditt examensbevis + fysik2, kemi1, biologi2 och matematik4-betygen räkans in i ditt jämförelsetal. Sedan lägger man till meritpoängen, och får fram meritvärde. Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på högskole-/universitetsutb.med.