Julia
    Hej, jag läser just nu franska men jag vill inte fortsätta läsa det på gymnasiet så jag undrar vilka linjer som inte har moderna språk eller om man kan välja bort moderna språk och läsa något annat istället eller om jag kan läsa ett annat språk än franska.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    yrkesprogram har inte moderna språk som obligatoriska ämnen.
    Av de högskoleförberedande program läser man en kurs i Moderna språk som obligatorisk på Ekonomiprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet
    På Humanistiska & Samhällsvetenskapsprogrammet - läser man 2 kurser i Moderna språk som obligatoriska
    Estetiska programmet & Teknik har inte Moderna språk som obligatoriska.
    Så - om du vill slippa läsa Moderna språk på gymnasiet välj ett yrkesprogram eller Estetiska eller Teknik.
    Du kan läsa om alla program och även se fullständiga programplaner på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Om du väljer ett program där Moderna språk är obligatoriska får du välja bland de språk som just din skola har att erbjuda. Du kan fortsätta i samma språk eller välja ett nytt språk.
    Fördelen med att fortsätta med samma språk är att man kan få Meritpoäng som höjer konkurrensvärde av dina betyg ganska mycket. Läs om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare