sofia
    Jag vet ej vad jag vill gå för gymnasium eller vad jag vill bli. Men jag kanske vill bli flygledare men jag vet inte hur jag ska gå till väga.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är inte så lätt att välja - men om du är osäker på vad du vill bli så kan det bästa vara att fundera över vad du skulle gilla att plugga under de närmaste tre åren - inte tänka längre fram än så. Du kan börja med att gå igenom de program som finns - sex högskoleförberedande och tolv yrkesprogram.

    Här på Gymnasieguiden så finns alla programmen med lite filmer. Filmerna kan hjälpa dig att få en fördjupad kunskap om programmen. Du kan säkert sortera bort många program redan från början och så kikar du lite extra på de som blir kvar. Gå på mässor, Öppna hus, provdagar, prata med din Syv på skolan - var aktiv och försök och ta reda på så mycket information som möjligt om gymnasium och programmen. Det tar lite tid men det kan det vara värt om det gör att du kommer in på ett program och en skola som passar dig.

    Att bli flygledare kräver en hel del kunskaper inom matte och fysik - man ska även vara ganska mentalt stark. Du måste således innan du söker utbildningen på högskolan ha ett lämplighetsintyg som visar att du kan klara utbildningen och yrket. Linköpings universitet och Luftfartsverket har ett program som leder till flygledare - du kan läsa mer om just den utbildningen här;

    http://www.lfv.se/bliflygledare/

    http://www.liu.se/utbildning/program/flygtrafik?l=sv

    Du kan gå vilket högskoleförberedande program som helst - viktigt är att du läser matte upp till kursen Matte 3

    /Lena, Syv