Anna

    Hej, jag har fått i uppgift från min skola att jag inte kan lägga till nya skolor vid omvalet om de inte ursprungligen var med vid preliminär valet. Stämmer det? Mitt barn har just nu listat 8 alternativ till prel valet men vi tror att vi under våren efter att ha läst på, deltagit mer i öppet hus mm sannolikt vill stryka några av dessa skolor och lägga till några andra istället. Är det möjligt? Enligt skolan kan han endast ändra inbördes ordning bland de skolor som ingick vid preliminär valet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    det du beskriver måste vara någon sort missuppfattning... kanske har information om vad som gäller vid SENT val (när antagningen är gjort) och Omval (en period senare på våren, t.ex från 15 april till 15 maj - som är ganska vanlig omvalsperiod, men olika datum kan gälla i olika delar av Sverige) har av någon anledning "blandats ihop".
    Det som gäller är att eleven får fritt ändra sitt gymnasieval under omvalsperioden. Eleven får ta bort alla de tidigare alternativ och lägga in alla de nya (andra) skolor in i sitt gymnasieval - under omvalsperioden. Ni kan få det bekräftat av personal som jobbar på gymnasieantagningskansliet. Du får gärna visa mitt svar till de på din sons skola som gav dig ett svar som skiljer sig från det svaret jag ger dig nu.
    Hälsa din son Lycka till med gymnasievalet!