Sandra
    Hej,

    Jag vill jobba som handläggare i EU:s förvaltning eller handläggare inom utrikespolitik i EU.
    Jag är även intresserad av yrken inom språk eller översättning i EU.
    Jag är intresserad av de flesta jobb inom internationella samarbeten, men mitt förstahandsval skulle vara jobb inom EU.
    Jag har läst på EPSO:s hemsida och sedan sökt efter högskoleutbildningar i Sverige som skulle kunna passa för mig.
    Jag vill läsa ett program som leder till arbete direkt utan att behöva läsa ytterligare kurser. Jag kan tänka mig att lägga till någon extra kurs efter (t.ex. i något språk) men jag vill att programmet ska vara så komplett som möjligt.

    De mest intressanta program som jag har hittat är:
    Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning (GU)
    Kandidatprogrammet i språk med inriktning mot engelska, franska eller tyska (SU)
    Offentlig förvaltning och ledning (ORU)
    Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning (ORU)
    Europaprogrammet (SH eller GU)
    Utveckling och internationellt samarbete (SH)

    Kan någon av de här programmen leda till de arbeten inom EU, som jag nämnde ovan?
    Har ni tips på andra program som jag borde söka?
    (Jag vill söka program som inte har alltför höga antagningspoäng. Därför går t.ex. juristprogrammet bort som alternativ.)

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra, en svår fråga du ställer.
    Det finns inte ngt klart svar att ge... Kika på framtid.se/yrke/eu-jobb - de jobben du är "ute efter" är mycket eftertraktade med mycket tuff konkurrens och det är även kontakter och tur som krävs för att få ett sådant jobb, inte endast en viss utbildning. Och man vet ju inte heller exakt vad "viss utbildning" i detta fallet är.

    Du nämner i din fråga, bl.a följande utbildnignar:
    Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning (GU)
    Offentlig förvaltning och ledning (ORU)
    Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning (ORU)
    Europaprogrammet (SH eller GU)
    Utveckling och internationellt samarbete (SH) - och jag tycker att alla de kan vara bra grund att bygga vidare på om man vill ha den typen av jobb som du är intresserad av.

    Men du nämner också - Kandidatprogrammet i språk med inriktning mot engelska, franska eller tyska (SU) - här tänker jag att i fall man vill bli EU-tolk, så kanske det är passande utbildning;

    På tal om språkkunskaper för möjlighet att få ett EU-jobb: kika t.ex på svt.se/nyheter/utrikes/engelska-eu-sprak - där det bl.a framgår att Tyska och Franska har börjat ta större plats i EU (och engelska "träder tillbaka" pga Brexit). Jag vill därför råda dig lära dig så bra tyska och/eller franska som möjligt - helst båda de språken.

    • : Tack Julia för bra svar! Tror du att det, med tanke på konkurrensen, kan göra någon skillnad var man har studerat? Kan det väga tyngre att ha studerat vid ett universitet än vid en högskola? Om man t.ex. väljer mellan GU och SH, kan någon vara mer meriterande för ovan nämnda yrken? Hur får jag kontakter? I nuläget känner jag ingen som arbetar med de yrken jag är intresserad av.
    • Anna :

      Kontakter kan man få bl.a genom praktik eller genom arbete som volontär. ang.Högskola vs Universitet - så känner vi inte till att det skulle vara ngn skillnad när man sedan söker jobb.