Magnus
    Jag har sökt gymnasie och är nyfiken på vilket program man ska välja för att kunna jobba på FBI. Man måste ju ha amerikanskt medborgarskap. Men det står något också om att man måste ha tre års studier med 140 hp tror jag att det stod. Måste man studera igen i USA eller räcker det med det man gör i Sverige?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Ja, det vore väl spännande och jobba inom säkerhetstjänsten vare sig det är i Sverige eller i USA! Kanske du först kan sikta på en utbildning och jobb här i Sverige.

    Många som jobbar inom den sektorn är utbildade poliser som sedan går vidare och blir utredare mm. Andra som jobbar med brott och säkerhet kan ju vara utbildade inom vissa områden som t.ex. naturvetenskap.

    Är du intresserad av kriminologi, beteendevetenskap och samhällsvetenskap och vill sikta på polisyrket så kanske du kan kika på Samhällsvetenskapliga programmet. Många skolor har olika fördjupningar inom t.ex. kriminologi.