Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga beror i mångt och mycket på vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda läsa. Om du redan har ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser från gymnasiet brukar man basera planeringen utifrån de kurser som du redan har godkända betyg i och man "bygger på", alltså bygger vidare på dem. Listan på gymnasiala kurser som man "i princip" kan ha i sin examen från komvux (inom Samhälls-Humaniora) är extremt lång.. för att det är t.ex inte förbjudet att ha väldigt många kurser i olika språk - både moderna språk och "andra språk" som t.ex Latin men frågan är i så fall om du skulle velat läsa Latin och om komvux i din kommun kan er bjuda läsa det språket.
    Du kan utgå ifrån den generella programplanen för Humanistiska programmet på gymnasiet, men bortse helt från kursen Idrott och hälsa 1. Se programplan för HU>> För examen från komvux behöver du 2400poäng; 100poäng av dem är komvuxarbete. Av de resterande 2300poäng måste du ha betygen i de kurserna som i programplanen för HU står som "gymnasiegemensamma ämnen", se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/programplan/Programplan_HU.pdf - det är 1150 poäng. Av de "resterande poängen" (2300 - 1150 = 1150), alltså av 1150 poäng måste minst hälften komma från kurser som får läsas på humanistiska eller samhällsvetenskapliga programmet - och det är kurserna som är programgemensamma på EKHU eller SA eller ingår inom en av inriktningarna på något av de tre programmen, eller får läsas som programfördjupning på något av de 3 programmen ( och där nämns bland annat Moderna språk... det finns väldigt många olika moderna språk men vilka av de som komvux i din kommun kan erbjuda eller om du vill läsa språk, förutom svenska och engelska, är okänt för mig). Och 550 poäng får, enligt min uppfattning, komma från vilka gymnasiala kurser som helst (men återigen är du beroende av vad komvux i din kommun kan erbjuda att läsa).
    Det är smart att inom examensbevisets 2400poäng inkludera alla kurser som krävs för särskild behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du siktar på och om du siktar på universitetsutbildning även inkludera kurser som kommer ge dig meritpoäng. Exempelvis om du vill bli lärare i Matematik, ta in kursen matematik 4. Om du funderar på att bli sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut, djursjukskötare, dietist eller optiker - ta in kursen Naturkunskap 2 (för att den krävs för särskild behörighet till utbildningar som leder till de yrken).
    Vilka kurser som på gymnasiet läses på SA kan du se i programplanen för SA>>
    Vilka kurser som på gymnsiet läses på EK kan du se i programplanen för EK>>
    Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng - men vilka av de kurserna som i princip kan ge meritp.som kommer ge meritpoäng just för dig, kommer bero på vilken särskild behörighet just din högskole-universitetsutbildning kräver.
    Viktigt: vi rekommenderar göra planering mot examen från komvux tillsammans med SYV på komvux. Ytterst ansvarig är rektorn på komvux. Det kan finnas vissa "grå zoner" t.ex vilka kurser som samtidigt får ingå i samma examensbevis, där rektorn måste fatta beslut för att det görs en bedömning där reglerna inte är tillräckligt tydliga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • agnesolsson : Tack snälla för ett utförligt svar åter igen! Jag har varit i kontakt med en SYV på kommunen men har fått lite korta svar som jag inte förstått. Det här hjälpte mig mycket!
    • Milla : Men så bra! Då har du fått svar på din fråga nu, lycka till!