Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, den "absoluta bostadsgarantin" erbjuds nog inte av någon skola i Sverige. I alla fall känner vi inte till det här på FRåGA SYV men många folkhögskolor utanför stora städer har Internat (studerandeboende) dock kan det bli konkurrens om platser på boendet, om flera behöver plats än det finns platser.
    Högskolorna och universiteten kan ibland uppge att de erbjuder "TAK-över huvudet" garanti. Det är inte detsamma som bostadsgaranti. "Tak över huvudet" betyder att man inte ska behöva övernatta under bar himmel.

    • elev : Jaha, så man får typ dela med andra eller vad kan tak över huvudet egentligen innebära?
    • Julia : Det kan i värsta fall innebära att man får sova på madrassen eller i en sovsäck på golvet i korridoren på skolan. Sådant har hänt, nämligen. I första hand försöker skola skriva avtal med bostadsägare, uppmanar studerande och lärare att hyra ut rum till nya studerande, tipsar om vandrarhem, rabatter på hotell och att det går att pendla kanske 10 mil enkel väg (om det är lättare att få bostad 10 mil från skolan).. alltså skolan gör allt skolan kan göra, men till slut de som ej fick boende, får då lov att övernatta på skolan, sova på golvet, alltså - det är vad "tak över huvudet" betyder. :(