Linn

    Hej jag är väldigt intresserad av astronomi och det är något jag skulle vilja arbeta med i framtiden, jag börjar gymnasiet i höst och har valt Natur internationell, jag valde natur internationell eftersom att jag är intresserad av astronomi och valde den internationella profilen för att jag vill plugga utomlands och även jobba utomlands. Min fråga är vilka universitet är bra (förutom cambridge) att plugga i som ligger i UK? och vilket betyg ska man ha för att komma in, om jag går ut med B i både fysikkurserna och även kemi kurserna men c i mattekurserna eller kanske B, kan jag komma in eller måste man ha A i alla? jag har en till fråga är det svårt att plugga utomlands om jag väljer naturvetenskap istället för internationellt program eller IB, har jag fortfarande lika stor chans att komma in? eller om jag går natur och får jättebra betyg än om jag går IB och får helt okej vilka av dessa är bättre som tar de in? en elev som gått IB men fått helt okej betyg eller en elev som gått natur och fått höga betyg.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linn,
    du ställer en intressant och viktig fråga, men som samtidigt är mycket svår att ge svar på.
    Ingen vet vilka betyg du kommer att få; ingen vet om dina intressen förändras.
    Ang. läsa i UK - nu, med "brexit" så vet man ju inte hur svårt/dyrt det blir för svenskar att läsa i UK.
    Och du kommer söka till eftergymnasiala utbildningar om 3 år... och väldigt mycket kan förändras på 3 år.
    Det jag definitivt vill råda dig för att göra är att läsa så mycket fysik och matematik som möjligt; om du kommer läsa på Naturvet.programmet, försök, om möjligt även läsa Fysik 3 och/eller Naturvetenskaplig specialisering med inriktning på Astronomi... Läs också så mycket matte som möjligt - t.ex både Matematik 5 och Matemamatik specialisering. Eftersom du funderar på att ev läsa utomlands - läs också så mycket engelska som möjligt (inom den svenska gymnasieskolan är den högsta kurs i engelska - eng 7, välj den om det går på den skola du kommer att gå på). På IB är all undervisning på engelska.
    Om du kommer läsa IB-programmet, välj så mycket av de naturvet.studierna som möjligt: så mycket fysik och matte som möjligt.
    Ta också kontakt med Astronomisk ungdom-föreningen; prata med dina lärare i matte och fysik på din nuvarande skola - fråga vilka råd de kan ge.