Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vad gäller högskola-universitet...
    utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Till svenska högskole-universitetsutbildningar som startar hösten 2024 kommer anmälan öppna i mitten av mars och det är först då som vi garanterat kommer att veta vilka utbildningar som kommer att bli sökbara och vilka krav på särskild behörighet de kommer att ställa. Du kan annars kika på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu ... De sökbara högskole-universitetsutbildningar finns att se på www.antagning.se OBS! högskolor och universitet - i Sverige - kan anta endast BEHÖRIGA SÖKANDE; alltså om det står att matte 3b eller 3c krävs, då är det meningslöst att söka i fall man saknar det betyget.
    Yrkeshögskola
    Däremot kan Yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och anta även obehöriga. Dessutom är det mycket ovanligt att en yrkeshögskoleutbildning skulle kräva matte 3 (de flesta tekniska eller IT-data utbildningar kräver matte 2b eller 2c och många andra utbildningar "nöjer sig" med matte 1). Du får därför jättegärna titta på utbudet på www.yhguiden.se
    Och ännu en sak som är mycket bra med just Yrkeshögskola är att det saknas begränsning i antal YH-utbildningar man kan söka till och du kan också bli antagen till flera YH-utbildningar samtidigt och t o m till många olika YH samtidigt (och i så fall väljer du sedan vilken utbildning du tackar Ja till).
    Titta gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar; du finner dem på www.yhguiden.se
    OBS! i januari-februari lär ännu många fler YH-utbildningar att dyka upp på www.yhguiden.se - så kika även i mitten av februari och vi hoppas att många fler utbildningar kommer att finnas att välja mellan.
    Några exempel på YH-utbildningar som du gärna får "kasta ett öga" på:
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/e-commerce-logistiker
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/digital-marketing-specialist
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens-distans

    Studie- och yrkesvägledare