Hedvig
    Hej! Jag går i tvåan på Sam-Sam. Snart ska jag välja en massa kurser att läsa i trean. Jag har ett bra hum om vad jag vill läsa och känner mig nöjd med det. Dock vet jag att Naturkunskap 2 och Matte 3b behövs för att få behörighet till vissa utbildningar. Just matte och naturkunskap är de ämnena jag tycker är tråkigast, trots det har jag relativt lätt för dem och om de ger mig behörighet till tänkbara utbildningar kommer jag att läsa dem ändå. Troligtvis kan ni inte ge mig en lista på utbildningar då det måste finnas många. Jag nöjer mig med svar på vilka "kategorier" det är vanligast i, ex ekonomi, psykologi osv. Gärna några exempel. Troligtvis kommer jag att läsa någonting inom samhäll, humanism, psykologi, språk och skrift, historia osv så om ni vet utbildningar inom dessa områden skulle det uppskattas extra, tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hedvig,

    på den här sidan kan du se vilka kurser som krävs för särskild behörighet till ett antal utbildningar.

    Matte 3 krävs för att läsa Ekonomi och Fastighetsmäklare, Biomedicinsk analytiker och Högskoleingenjör.

    Naturkunskap 2 krävs för bl.a utbildningar som leder till följande yrken: Sjuksköterska, Arbetsterapeut, Fysioterapeut, Optiker.

    Du kan också göra så här - hitta de utbildningar du är intresserad av och se vad som krävs för dem. Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu och yrkeshögskole - på www.yhguiden.se

    Hälsningar

    Mikael SYV