Belinda

    Min absoluta dröm är att flytta till ett afrikanskt land t.ex Kongo eller Ghana och arbeta med fattigdom, just för att jag är väldigt intresserad av olika kulturer/religoner och för att jag vill hjälpa till eftersom jag har möjlighet att kunna göra det. Jag vill även få ett annat perspektiv över hur människor runt om i världen har det och inte tro att alla ha det som oss i Sverige. Håller nu på att spara pengar för att kunna åka och volontär arbeta men jag vill plugga vidare efter det, så jag förhoppningsvis kan få ett jobb hjälpa till i fattigdoms drabbade länder och skapa mig en framtid i ett annat land. Funderar på att studera till sjuksköterska men är osäker på om jag vill hålla på med just sjukvård. Jag har fastnat och vet inte vad för utbildningar det finns med möjligheter att arbeta i fattigdoms drabbade områden, är intresserad av kvinnors rätt, mänskliga rättigheter och liknande. Har pratat med syven på min skola men fick inga riktiga svar. Jag har inte jätte höga betyg så t.ex läkare eller liknande arbeten som man ska ha extrem höga betyg är inget för mig. Det är även viktigt att det är hyfsat lätt att få jobb, så att jag inte väljer en utbildning där man enbart får jobb om man har tur.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Belinda,

    att jobba utomlands och kämpa mot fattigdom kan man på olika sätt och olika yrkeskategorier kan jobba med de frågorna, bland annat jurister och ekonomer.

    Jag har ett förslag - att du kikar på några utbildningar -

    Kandidatprogram i Mänskliga rättigheter>> i Lund

    Kandidatprogram i Mänskliga rättigheter>> i Stockholm

    Human Rigths>> i Malmö

    Utvecklings och nationellt samarbete>> i Stockholm

    Läs på om utbildningar (länkarna ovan) och ta även kontakt med Studievägledare på de institutioner där de programmen ges och ställ frågor till dem.

    Ta också kontakt med hjälporganisationerna och fråga vilken utbildning de kan rekommendera (de jobbar dagligen med just de frågor som du är intresserad av och kan därför ge bra tips - de vet ju vilken kompetens som behövs inom det fältet).

    Andra fält/branscher som jag tänker på är utbildning och ekonomi. Kan du tänka dig arbeta som lärare och undervisa barn och vuxna i Kongo eller Ghana?

    Annars så är det ovärderligt om du kan hitta på ett sätt att samla pengar till olika projekt i de utsatta länderna.

    Jag tänker också på Politik... det är genom politiska beslut om hur resurserna fördelas - som man egentligen kan komma åt fattigdomsproblematiken. Att gå med i ett politiskt parti och försöka bli politiker på så pass hög nivå att man verkligen kan påverka - är ett mycket bra sätt att bekämpa fattigdom.

    ***

    Ang. goda chanser att få jobb - så är det extremt svårt att säga någonting definitivt om det. Det finns ju inte jobbgaranti för någon, egentligen.

    Inom det fältet som du vill arbeta inom, är man väldigt beroende av vilken politik som förs och även av donationer från personer och organisationer. Finns det inte pengar att betala löner, kan man inte anställa. Och om pengarna ska finnas så att de räcker även till din lön, är det idag ingen som kan svara på.

    Jag tror inte att det är möjligt att ge några garantier.. prognoser kan slå fel... men prata med hjälporganisationerna, är mitt råd.

    Det är bra att du planerar åka på en volontärresa. Bra om du också börjar lära dig de språken som talas i de länderna, där du vill bo och arbeta.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    :)