Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    eftersom det finns tusentals olika program och ännu fler fristående kurser på de svenska högskolor och universitet, så går det tyvärr inte att ge en fullständig lista på vilka "yrken/kandidater"som man kan läsa genom fristående kurser. Vilka yrken är du intresserad av? Du kan på www.framtid.se kika på över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar.

    • : Jag är just intresserad av sjuksköterska utbildningen vid sidan av andra studier då jag undrar om det går och läsa de kurser fristående.
    • Anna : Nej, det går inte (i alla fall så är det i Sverige) att få sjuksköterskeexamen på andra sätt än genom studier på sjuksköterskeprogrammet. I ssk-programmet ingår även ganska mycket praktik som går på heltid. Ssk-programmet kan man därför inte läsa "vid sidan av" andra studier. Det som man däremot kan göra att läsa någon fristående kurs vid sidan av ssk-programmet (om man nu skulle orka det - vilket är tveksamt då ssk-programmet är en heltidsutbildning som är rät så svår/tung och inte bara kunskapsmässigt utan även känslomässigt då man konfronteras med obotliga sjukdomar och dödsfall, vilket inte är så lätt att handskas med alla gånger).