zakaria
    Hej!

    Jag har ett väldigt starkt intresse för att jobba inom Hälso området. Antingen att jag jobbar som mental tränare (livscoach) eller att få jobba med ungdomar som har missbruksproblem eller som bara har det tufft rent allmänt. Och jag undrar vilka utbildningar man behöver söka till (vill helst gå kostnadsfria utbildningar)

    Så jag vill helt enkelt ha ett jobb där hälsan är i fokus, att få jobba med människan och att förbättra individers hälsa både fysiskt och psykiskt genom mental träning och vara den där som alltid pushar och motiverar en till att bli bättre. Det kan antingen vara med full vuxna människor som vill förbättra sin vardag eller människor som har haft en tuff uppväxt och som behöver stöd.

    Hur gå tillväga?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zakaria,
    du fick bra tips i kommentaren till din fråga - från Brendan.
    Jag vill också fråga dig om följande: är du beredd att satsa på att bli egenföretagare/konsult med osäkra inkomster (där du måste "sälja dina tjänster" och jaga betalande kunder) eller om du vill ha månadslön?
    ***
    Det finns ett mindre antal konsulter som lyckas med vilken tidigare utbildning som helst hålla sig flytande (ekonomiskt) på att jobba med det de verkligen vill göra - utan att ta order från chefen om vad som ingår i tjänsten. Men det är en osäker väg att gå. Finns inga som helst garantier på att kunna få några uppdrag.
    Det är viktigt att motivera människor till bättre hälsa; frågan är dock - vem ska betala din lön? Är det de människor som du hjälper som själva ska betala? Även om de vill - kanske de inte har råd...
    Om sjukvården eller socialtjänsten ska betala din lön, då ser de oftast till att anställa socionomer, sjuksköterskor, psykologer och med andra utbildningar som leder till yrken, som oftast, i Sverige, kräver legitimation. På många jobbpositioner får inte arbetsgivare i Sverige anställa utan legitimation. Och inom leg.yrken är det strikta regler på vilken utbildning som måste i grunden finnas.
    ***
    Jag vill också tipsa om följande yrkeshögskoleutbildningar (de är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar; de leder inte till leg.yrken men yrkesghögskoleutbildningar är kända för svenska arbetsgivare och leder oftast direkt till ett jobb - kanske dock inte till ett jobb, där det i stor utsträckning ingår just de arbetsuppgifter som du nämner i din fråga, men de kan ingå som en del i jobbet):
    högskolecentrum-arboga/stodpedagog-arboga
    campus-nykoping/studiehandledare-campus-nykoping
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    Vårdyrkeshogskolan/lararassistent-vardyrkeshogskolan-stockholm
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    Centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    Sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/specialistunderskoterska-psykisk-ohalsa

    • : Hej! Jag är egentligen mest intresserad utav att jobba med ungdomar som har större problem i livet. Då jag inte har de bästa betygen för universitet så funderar jag på att gå en YH utbildning. Hittade några utbildningar till hälsopedagog och fann det rätt intressant. Frågan är hur mycket tjänar en pedagog? Det låter intressant att starta eget men måste först samla på mig erfarenheter innan :)
    • Anna : enl. https://www.framtid.se/yrke/halsopedagog är medellön för en hälsppedagog strax över 30.000 kr/månad. dock är det individuell lönesättning och jättesvårt att veta vad just du ska kunna få i lön. I vissa delar av Sverige är löner, generellt sett, högre, som t.ex i Stockholm, men det är det också dyrare att bo och leva.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zakaria,
    kika gärna på många yrkeshögskoleutbildningar, hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    men jag valde här en lista på yh inom "pedagogik" med start ht-19.
    Det går att söka många olika yh samtidigt och alla i första hand. OBS! ansökningsperiod är olika hos olika yh. Många yh som startar på hösten har sista ansökn.dag 15 april, men många andra också har sista ansökn.dag 30 april, 1 maj eller 15 maj. Ibland blir ansökningsperioder hos yh förlängda, men inte alltid - så bäst är det att försöka göra ansökan inom den ordinarie ansökningsperioden.
    vänligen
    ANNA

    • : Hej! Tack för svar, hur funkar det med jobb efter? Jag tänker att vissa företag kanske prioriterar socionomer före mig liksom? Och har du några tips på arbeten man kan söka till nu för att få lite erfarenhet?
    • Julia :

      Inom de yrken som inte kräver legitimation eller ngt. annat "körkort/certifikat/diplom" - alltså inom icke-reglerade yrken är det vad varje enskild arbetsgivare tycker som blir det viktigaste när du söker jobb hos just den arbetsgivaren; och olika arbetsgivare kan tänka olika... omöjligt att veta på förhand.
      Jobb inom "hälsopedagogik" utan någon specifik utbildning kan vara svårt att få men se om du ex. kan få jobb som ledsagare, skolvärd, lärarassistent eller kontakta socialtjänsten i kommunerna nära där du bor som kanske anställer "vuxen-kompis"/kontaktperson som träffar ungdomar som behöver stöd några timmar per vecka.
      Det finns också många "oavlönade" möjligheter att både skaffa sig erfarenhet och samtidigt bidra till att förbättra livet för människor, ex. genom att bli volontär i en Räknestuga eller delta i ngt. initiativ som t.ex Kompis-byrån (öva svenska och fika).