Emelie
    Hej! Jag har hittat en utbildning på yrkeshögskola som jag är intresserad av. Det står dock att det krävs 3 års erfarenhet inom service.
    Jag försökte googla och fundera på vilka yrken som skulle kunna ingå men hittar inget bra svar. Kan man räkna vårdpersonal/hemtjänst som ett serviceyrke? Har ni något tips på vart jag som har en avbruten gymnasieutbildning skulle kunna få min erfarenhet från? Sen står det även gymnasieutbildning, och då undrar jag om det går att söka om man bara har gymnasiegemensamma ämnen och inte de programgemensamma, om inte, hur löser jag det? Kram

    1 Svar

    Hej Emelie!

    Ja definitionen "service" kan variera ganska mycket, så frågan du ställer är absolut relevant.
    Vilken yrkeshögskola är det som du är intresserad av?

    Det jag tycker att du kan göra är att kontakta skolan och fråga ifall din erfarenhet ifrån hemtjänst/vård kan räknas som service. Det kan förmodligen bero lite på vad du haft för arbetsuppgifter.
    Annars är service oftast yrken där du möter kunder, så som frisör, guider, butik, restaurang och cafe, mfl.
    Men det är ingen omöjlighet att din tidigare erfarenhet kan tillgodoräknas :-)

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV