Gäst
    Hejsan, som rubriken lyder så undrar jag över vilka yrken man inte kan ta om man finns i belastningsregistret?
    Tacksam för ett snabbt svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du ställer en mycket viktig fråga, men den är också mycket svårt att komma med en fullständig lista på yrken som man ej kan välja m man finns i Belastningsregistret.

    Jag tänker så här: det finns Olika brott som leder till att man finns i belastningsregistret och det kan spela stor roll vad för typ av brott det är.

    Det yrket som blir utom räckhåll är det i första hand Polis>> tänker jag direkt. För att bli antagen till polisutbildnignen görs det bl a Säkerhetsprövning (Säkerhetsprövningen omfattar intervju och registerkontroll). Sedan tänker jag på "närliggande yrken" som t.ex Ordningsvakt>> och Väktare>>

    Om man söker jobb inom "skola" (förskola, grundskola, gymnasieskola, fritidsgård och fritidshem) så krävs det urdrag från belastningsregistret att inkoma med. Då blir det nog mycket svårt att få jobb som Lärare>> eller som Fritidsledare>> eller som Fritidspedagog>>

    Jag tycker att det kan bli problem med att få ett jobb inom "Säkerhetsyrken">> (som Säkerhetsansvarig eller Säkerhetskoordinator>> eller som Larminstallatör>> t.ex).

    Beroende på vilket brott man har begått, och hur den enskilde arbetsgivaren ställer sig till frågan - kan det skilja sig enormt mycket ... inom vilka yrken man kan få jobb.

    Tyvärr så tror jag inte man kan få fram en fullständig lista på alla de yrken man kan få jobb inom /eller inte kan få jobb inom/ om man förekommer i belastningsregistret.

    Man får nog titta sepatar på varje yrke, som personen är intresserad av. En hemsida där det finns många yrkespresentationer - är www.framtid.se

    Vänliga hälsningar

    Julia syv