Adde

    Hej, jag heter Adam och går i 1an på gymnasiet, jag går Ekonomi och valde just detta program för juridikinriktningen. (Är intresserad av lagar och samhället generellt) men jag har kursvarning i tyska 3, betygen går helt okej men jag känner att jag är ganska skoltrött och är osäker på om jag klarar alla 3 åren på ekonomi. Jag har svårt för företagsekonomi och i 2an ska man läsa företagsekonomi 2 och sen kommer jag antagligen få F i matte 2, då jag precis får godkänt i Matte 1b. Nu till frågan, jag har alltid varit intresserad av att jobba med samhällsfrågor men jag är inte så bra på praktiska saker(därför valde jag inte Fordon eller El och energi till exempel) men jag skulle vilja jobba med människor med funktionsnedsättning (tex jobba som stödassistent) eller kanske elevassistent i framtiden. Jag är också osäker på om jag klarar gymnasiexamen på detta program. Därför ska jag söka ett yrkesprogram nu för säkerhetskull till 1an ochse över mina betyg efter denna termin. Men vilket program är bäst om man tex vill jobba som stödassistent efter gymnasiet, barn och fritid eller vård och omsorgsprogrammet? Det som verkar svårt på tex vård och omsorg är de praktiska momenten tex blodprov osv. Mvh Adam

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jättebra tänkt att söka om till årskurs 1 till nästa höst!

    Bra att provgå på gymnasiet_
    om det inte vore för covid-19, skulle jag råda dig provgå på både BF & VO. Men nu tror jag inte det är möjligt att provgå på gymnasiet- fråga om det på de skolorna där du kan tänka dig vilja läsa nästa år. Annars så är det mycket bra att ha kunskaper inom vården och medicin oavsett var man sen ska arbeta!
    Läs på om olika gymnasieprogram på www.gymnasieguiden.se - info om BF finns på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF - prata med elever som läser på de programmen som du är intresserad av; kontakta de gymnasieskorna som du vill gå på och fråga om hur du kan "provgå" på programmet eller hur du på ngt sätt kan få uppfattning om just det programmet är bästa programmet för dig.