Mio
    Hej! Jag heter Mio och fyller 18 i april. Gymnasiet är väldigt tufft för mig, och jag har bestämt mig för att hoppa av efter andra året, eftersom jag hatar skolan jag går på och vill inte byta eller behöva gå om ett år.

    Jag har bestämt mig för att söka till folkhögskola istället för att gå sista året. Det jag undrar är: Kan jag få behörighet för högskola och universitet från 1 års folkhögskola istället för sista året av gymnasiet? Jag vill antingen gå musik eller bild, men vill utbilda mig på högskola eller universitet sedan också.

    Har kollat runt lite på olika skolor som erbjuder estet, men om någon har tips på skolor runt Stockholmstrakten hade jag också uppskattat det.

    Hoppas någon kan hjälpa till!

    //Mio

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på folkhögskolans Allmänna kurser på gymnasial nivå läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet. Sådant omdöme kan man, som snabbast, få på ett läsår. Det kan dock ta längre tid - beror på hur bra förkunskaper du har.
    Med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet när man söker till högskola-universitet.
    Utbud av Allmänna kurser på gymnasienivå på folkhögskolorna hittar du i listan på folkhogskola.nu/allmän-gymn

    Studie- och yrkesvägledare