Elev

    Hej! Jag går tredje året på ekonomiprogrammet och planerar att senare söka juristutbildningen. Just nu har jag full merit då jag läst språk steg 3 och 4 och matematik 2b och 3b. Jag läser även engelska 7 som utökad kurs. Kommer även engelska 7 då påverka min merit? Som jag uppfattat det påverkar inte utökade kurser om jag redan har full merit eller att kursen inte krävs för min utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej William!
    utifrån hur vi tolkar reglerna så förstår jag det som så att betyget i engelska 7 som U-kurs i ditt examensbevis kommer räknas in endast om det skulle höja ditt meritvärde, men i annat fall - inte. Skulle du få så pass högt betyg i eng7 (högre än snittet av dina övriga betyg) då kommer betyget i eng7 räknas in och höja (lite grand) ditt jämförelsetal (snittbetyget). Det är så vi tolkar svar från Antagning.se (vi har tidigare fått liknande frågor och tillfrågade sakkunniga, experter på administration kring högskole-universitetsansökan). Antagning.se räknar till sökandes fördel i alla de fall då det är möjligt att räkna på olika sätt. Mitt råd är därför att du försöker få så högt betyg i eng7 som möjligt. Kunskaperna i engelska är annars bra att ha, oavsett... :)

    Studie- och yrkesvägledare