Linnéa
    Jag är en 14 årig tjej som började i nian detta året. Förra året var mina betyg inte i topp, men jag tror verkligen att det kommer gå bättre detta året eftersom att jag spenderar den mesta delen av min tid till pluggning.
    Jag är intresserad av väldigt mycket, vilket gör det svårt att välja en linje och gymnasium. Det är stressigt och jag stör mig på det eftersom att nästan alla mina vänner vet redan var de vill gå.

    Jag älskar att skriva, ifall det finns ett författargymnasium skulle jag välja det på direkten. Men jag gillar även att teckna, hålla på med musik, designa och sy, både online eller för hand. Jag tycker även att det skulle vara kul att skapa något eget, som ett eget spel eller en film. Alltså att kunna skriva en story, bestämma hur filmen skulle se ut, men även hur spelet skulle vara animerat och hur det hela skulle fungera. Det kanske är helt ovisentligt egentligen, men det är just därför jag skriver detta, jag är förvirrad och stressad över valet. Det känns som om det kommer att avgöra för mitt liv i framtiden, vilket det kommer att göra.

    Jag har tänkt att jag kanske ville gå det tekniska programmet, som till exempel "informations och medieteknik" och "design och produktutveckling". Men jag är väldigt osäker nu eftersom att i 8:an fick jag ett D i matte för första gången. Jag brukade vara duktig i matte, men det är inte det roligaste ämnet, vilket gjorde att jag slutade försöka.
    Samma sak med NO (naturvetenskap), fysik, kemi, biologi, mm. Jag är inte usel i ämnena, jag är rätt så duktig när jag väl försöker.
    Men dessa två ämnen är väldigt tråkiga och eftersom att jag tycker om att skriva och gärna vill bli författare i framtiden så känns inte teknik är rätt linje...

    Tips om valet? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,
    gymnasieval är viktig men inte avgörande för din framtid. ;) Läs gärna >> reportage/gymnasieval-avgorande-for-framtiden

    Du har ännu myckt tid innan du måste bestämma dig - du kan ändra ditt val under våren t o m sista dag i Omvalsperioden, och det är flera månader tills dess. Och du växer, mognar och utvecklas för var dag - du kan därför komma på att du vill "någonting annat" än du vill idag.

    Med det sagt, så är det ändå mycket bra att du är ute i god tid och på allvar funderar över ditt gymnasieval.

    Det finns ca 60 gymnasieskolor i Göteborg >>. Men kika kanske i första hand på de >> gymnasieskolor som erbjuder ES, inriktning Estetik / Medier. Kika också gärna på gymnasieskolor som erbjuder Humanistiska programmet. I >> Gbg finns det idag 2 gymnasieskolor som erbjuder HU.