elev

    Hej. Jag har länge funderat på vilken inrikting jag ska ta på teknikprogrammet. Har en dröm om att plugga vidare på KTH efteråt och läste att teknikvetenskap är ett bra programm för det då information och medieteknik inte skulle funka så bra. På gymnaisument vill jag lära mig programmering och kommunikationsteknik, är väldigt osäker. Sedan hur funkar det med inriktingar är det först att alla går gemensamt under ett år och sedan ska man välja en inriktning och då hamnar man med dem i den inriktningen och vad är programfördjupningar, är det speciell kurser man väljer? Tacksam för ett detaljerat svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym!
    Teknikprogrammet brukar man läsa inriktning från år2 och läser inriktningskurserna under årskurserna 2 och 3 och under årskursen 1 brukar eleverna som inför år2 kan välja olika inriktningar, läsa samma kurser, men det kan också finnas andra upplägg på gymnasieskolorna. Det är inte förbjudet att erbjuda inriktningskurserna redan från år1.
    Det är inte alla gymnasieskolor som har flera inriktningar. Finns skolor som erbjuder endast en inriktning, och då kan man inte välja inriktning inför år2, då det endast erbjuds en inriktning på just den skolan.
    I Programplanen för TE kan du se vilka är inriktningskurserna.  Inriktningarna skiljer sig sinsemellan just pga det är olika iNRIKTNINGS-kurserna, annars är det samma program och samma kurser som får läsas som programfördjupning. Vilka kurser (listan) som på teknikprogrammet får läsas som programfördjupande kan man också se i programplanen för TE. Att listan är lång och inkluderar många kurser betyder tyvärr inte att alla elever som på olika skolor läser teknikprogrammet får fritt välja från den listan, utan varje skola skapar en egen, kortare lista på valbara kurser (och där kan även andra kurser ingå som ej får läsas som just Programfördjupning, men då blir de kurser inom Individuellt val, 200p = 2 st. normalstora kurser.

    Vilken inriktning bör man välja?
    Det beror på vad man vill göra efter gymnasiet. Om man vill bli behörig till civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogram på högskolor och universitet i Sverige, bör man helst välja inriktning Teknikvetenskap (för att i den ingår som obligatoriska kurser, inriktningskurser, matematik 4 och fysik2 och godkända betyg i de kurserna krävs för särskild behörighet). Väljer man en annan inriktning, kan det inte garanteras att få läsa fysik2 och/eller matte 4; ofta finns dock möjlighet att välja de kurserna men kan ej garanteras. Gymnasieskola kan ha för avsikt att erbjuda dem men om det sedan blir ont om lärarkalacitet eller schema-krockar, då prioriteras de obligatoriska kurserna, och valbara kan "stryka med", tyvärr.
    De kurser som man garanterat får läsa på gymnasiet är de som i programplanen står under Gymnasiegemensamma ämnen + Programgemensamma ämnen + alla kurser inom En av inriktningarna. För övrigt som samlar man på sig "volymmässigt" andra kurser (av de tillräckligt antal kurser/poäng som får läsas som programgemensamma på just det programmet + vilka som helst inom individuellt val á 200p.).

    Det finns alltså många gymnasieskolor som erbjuder endast en av inriktningar på TE, t.ex Östra-gymnasiet; nti-vetenskapsgymnasiet-lund; Bokenskolan och Rymdgymnasiet.
    Det finns också gymnasieskolor som erbjuder flera inriktningar, t.ex: Furulundsskolan; gymnasieskolan-i-kristinehamn;
    Lbs-kreativa-gymnasiet-boras och Cybergymnasiet-malmo erbjuder 2 inriktningar.
    Ett mindre antal gymnasieskolor erbjuder alla fem inriktningar på TE, ex. Sundsta-Älvkulle-gymnasiet

    Hänvisningar/lästips:
    Yrken inom Tekniskt arbete - framtid.se/yrken/tekniskt-arbete
    Yrken inom Data/IT - framtid.se/yrken/data-it
    lista på gymnasieskolor som från HT21 erbjuder TE/teknikvetenskap: gymnasieguiden.se/gymnasium?TE-teknikvetenskap
    info om inrikt.Teknikvetenskap - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/teknikvetenskap
    Programplan för TE kan ses eller laddas ner som pdf från gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    info om TE, alla inriktningar - se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE