Anders
    Jag ska söka till gymnasiet senast den 14 februari och jag är osäker på vilken inriktning jag ska välja inom teknikprogrammet. Jag gillar teknik i allmänhet men även datorer och IT. Så jag vet inte om jag ska välja informations- och medieteknik eller om jag ska välja teknikvetenskap. Det är extra svårt för jag vet inte vad jag vill jobba med efter gymnasiet så jag kan inte direkt veta vad jag behöver förebereda mig på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    inriktning på Teknikprogrammet läser man från år 2, alltså - om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar på TE, kan du välja inriktning under åk1.
    Om du inte är säker på inriktningen, se om du kan välja TE på en gymnasieskola som erbjuder båda de inriktningar.

    • :

      På antagningssidan jag ska söka med står det att man ska välja inriktning. Så man behöver alltså inte välja inriktning nu när man söker?

    • Anna : Om det finns flera inriktningar som en och samma skola erbjuder, borde man inte behöva "välja" utan endast "önska" inriktning; det står kanske att du måste välja inriknting - men i praktiken OM GYMNASIESKOLA ERBJUDER FLER ÄN EN INRIKTNING PÅ TE, så kommer eleverna i åk1 få frågan inför år 2, vilken inriktning de önskar läsa. Skillnad på de 2 inriktningar inte hellre så stor; inriktningskurser på Teknikvetenskap är Matte 4, Fysik 2 och Teknik 2 och kursen "teknik 2" krävs inte för behörighet till någon högskoleutbildning; och Matte 4 och Fysik 2 kan man även på andra inriktningar läsa (som programfördjupande kurser).