Johanna
    Till inriktningen valde jag natur/natur (fanns även natur/samhälle) men jag börjar tveka på vilken jag ska gå. Eftersom jag inte vet vad jag vill bli, möjligtvis lärare, eller kanske ingenjör så valde jag ju natur/natur. Inriktningen vet jag på mig kommer vara kämpig men är det de bästa valet?

    För att bli lärare behöver jag troligen inte kemi 2 eller fysik 2, och ingenjör behöver jag inte kemi 2, så är det bättre att gå natur/natur pga av möjligheterna till universitetet även om mina betyg bli dåliga?

    Om jag går natur/samhälle kan jag läsa upp matte 4 och fysik 2, men det kanske blir för många kuser/för stressigt.

    Vilka tips har du? Ska jag välja natur/natur ändå?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du är tveksam och är inte helt klar över vad du tänker dig efter gymnasiet så kanske natur/natur ändå är bästa alternativet - så slipper du fundera. Läser du natur/sam så är det i och för sig inga problem att läsa till fysik och matte inom de valbara kurser som ska erbjudas men då läser du även fördjupade kurser i samhällskunskap. Dessa krävs sällan på högskolan så dessa samkurser läser man i sådana fall av rent intresse. /Lena, Syv