Nicole Eliza
    Hej,
    Jag läser kursen tyska 2 på gymnasiet just nu. Jag tar studenten i år och vill läsa vidare tyskan. Vilken kurs är det jag ska söka? Jag vill helst gå på Södertörns högskola men Stockholms universitet går också bra. Kursen som jag söker kommer att bli en sen anmälan, hur stor är chansen att komma in på en språkkurs med sen anmälan?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    till den här kursen krävs det att du har godkänt betyg i Tyska 3. Behörigheten i tyska kan också utgöras av Tyska, nybörjarkurs II, 15 högskolepoäng, från Stockholms universitet, eller motsvarande.
    Eftersom du inte kommer ha godkänt betyg i Tyska 3 nu, eftersom du läser ju tyska 2 om jag förstår dig rätt, så kanske det i så fall Tyska, nybörjarkurs II á 15 hp du ska söka.
    ***
    Eller så läser du Tyska 3 på komvux först och söker Tyska I till nästa antagnings-omgång.

    Även de här kurserna:

    kräver alla att man har godkänt betyg i Tyska 3.

    Till kursen Tyska, nybörjarkurs II, är behörighet Tyska nybörjarkurs I eller "motsvarande". Kanske kan det som motsvarande bedömas att det är OK att du har godkänt betyg i gymnasiekurs Tyska 2.

    Hänvisning: su.se/slabafinety/utbildning/alla-utbildningar/tyska och kontakta gärna en studievägledare på den institutionen där kurserna ges - [email protected] tel.nr: 08‑163340. Institutionen heter "Institutionen för slaviska & Baltiska språk, finska, nederländska & tyska" - och det finns på den institutionen

    Ang. söka sent, under "SEN ANSÖKAN" - så tror jag inte du har sämre chans att bli antagen. "Faran" med att inte söka i tid, under den vanliga ansökningsperioden (15 mars-15april, om man söker till höstterminen) är framförallt den att det är inte alls säkert att "Sen ansökan" kommer att öppnas; och då kan man inte söka sen... men om "sen ansökan" öppnas - då har du inte sämre chans att komma in. Men prata gärna med studievägledare på den institutionen där kurserna ges (se info ovan) eller ring till Antagning.se - tel.nr 0771-550720, tel.tid 9-16 på vardagar.