Hej Sanna,
    om prövningsbetyget har senare datum än datum för examensbeviset, då är det en komplettering. Om du redan innan komplettering är behörig, kommer du prövas både i BI och i BII. I BII med det högre meritvärdet.
    Men om du innan komplettering inte var behörig, då kan du inte prövas i BI, direktgruppen, utan endast i BII, kompletteringsgruppen.

    • : När är datumet man får examensbevis? Är det samma dag som man tar studenten (4 juni för min gymnasieskola) eller är det sista kompletteringsdag som detta år är 5 juli?
    • Mikael : Det är datum då examensbevis utfärdas - ofta ett par dagar innan man får det ”i handen”. I ditt exempel blir det troligtvis 3 juni.